True crime was heel andere koek. Dit was echt gebeurd. Deze mensen kon je googelen. Ik kwam er al snel achter dat ik niet de enige was met deze fascinatie. Sterker nog, er bleek een hele wereld van true crime toegewijde innemers. De meesten waren vrouwen, net als ik, en sommigen hadden een indrukwekkende kennis opgebouwd uit tv-series, films, documentaires, boeken, podcasts en eigen onderzoek over die ene specifieke moord waardoor zij gefascineerd waren. De Black Dahlia, de Manson Murders, de Golden State Killer.
Mijn eigen interesse in true crime veranderde al snel in een nieuwsgierigheid naar waarom true crime verhalen zo geliefd zijn bij vrouwen. Uit onderzoek van de Amerikaanse professor Kelli S. Boling van de Universiteit van Nebraska-Lincoln blijkt dat 73 procent van het true-crime-podcastpubliek vrouw is. Maar waarom zijn vrouwen zo geïnteresseerd in true crime? Het antwoord blijkt niet heel simpel. Dat kan ook bijna niet anders. Gender is een construct en het is onmogelijk om iets generaliserends te zeggen over alle vrouwen. Maar, er zijn aspecten van de overkoepelende vrouwelijke ervaringen, waardoor deze groep zich aangetrokken voelt tot true crime.
Waarom kijken vrouwen zo graag naar true crime?
Er zijn verschillende theorieën. “In Nederland worden per jaar zo’n 126 mensen vermoord”, vertelt Edward van der Marel – beter bekend als Eddie, de helft van Carrie & Eddie van de podcast Moordzaken, één van de best-beluisterde true-crime-podcasts van Nederland. Ook Moordzaken wordt voornamelijk door vrouwen geconsumeerd, zestig procent van de luisteraars is vrouw, daarvan is de helft onder de 35. “Elke acht dagen wordt er in Nederland een vrouw vermoord, veruit de meesten door hun eigen partner of ex-partner. Ik denk dat dit voor een groot deel verklaart waarom er zoveel vrouwen luisteren. Als je bekend bent met het gedrag en de motieven van moordenaars, is het gemakkelijker ze te vermijden. Vrouwen luisteren denk ik voornamelijk om zichzelf iets bij te brengen, om zich voor te bereiden.”
Het weinige onderzoek dat er gedaan is wijst ook die kant uit. Vrouwen zouden geïnteresseerd zijn in true crime omdat zij zichzelf letterlijk vaker terugzien als slachtoffer én omdat zij bang zijn om zelf slachtoffer te worden. Antropoloog en criminoloog Janine Janssen werkt bij de Politieacademie, Avans Hogeschool en de Open Univesiteit en beaamt dit. “De fascinatie voor moord is zo oud als de weg naar Rome. Het feit dat er meer vrouwen kijken en luisteren naar true crime dan mannen verbaast mij niet. Ik denk dat vrouwen banger zijn voor moord dan mannen, banger zijn voor misdaad dan mannen. Een tv-serie of podcast biedt een veilige manier om hier iets over op te steken, om je in die spannende wereld te begeven, zonder risico te lopen.”
Seriemoordenaars
Een andere theorie is dat de manier waarop moordverhalen verteld worden is veranderd, waardoor het aantrekkelijker wordt voor vrouwen. Waar in de jaren vijftig en zestig de nadruk in moordverhalen nog heel erg lag op de alleswetende detective en zijn (de detectives waren eigenlijk altijd mannen) strijd om de waarheid boven tafel te krijgen, verandert dat in de jaren zeventig. In die periode komt FBI-special agent Robert Ressler met de term seriemoordenaar op de proppen tijdens zijn onderzoek naar de Son-of-Sam-moorden. Tot die tijd bestond dat woord niet. Het is in dezelfde periode dat seriemoordenaars ook de populaire cultuur en media doordringen. Dit gaat niet om criminele afrekeningen of een crime passionnel, maar om moordenaars die systematisch hun slachtoffers selecteren, martelen en vermoorden. Dat spreekt tot de verbeelding. Wie zijn deze mensen?
Mensen willen weten wat er omgaat in de hoofden van deze seriemoordenaars. De focus verplaatst van de alwetende detective naar het monster achter de moorden. “Ik ben criminoloog dus ik snap die fascinatie heel goed”, zegt Janssen. “Je wil je verplaatsen in hoe mensen redeneren. Niet om het gedrag goed te praten, maar om het te kunnen vatten, om inzicht te krijgen. Dat gezegd hebbende, is er een verschil tussen het begrijpen van drijfveren van een moordenaar en het goedpraten van een moord. Het moet geen verheerlijking worden.” En die grens is niet altijd duidelijk. Want wanneer is iets integer verteld en wanneer is iets puur sensatie? “Een zucht naar sensatie speelt zeker een rol in de fascinatie voor moord, daar moeten we eerlijk in zijn”, zegt Van der Marel. Morbide nieuwsgierigheid wordt dit in de wetenschap genoemd, een nieuwsgierigheid die wordt gedefinieerd als een mix van de wil om meer te weten te komen over onderwerpen als dood en verderf, angst en opwinding.