Vogue Filippijnen publiceerde deze maand een coverstory met de 106-jaar oude Apo Whang-Od. Dankzij de afstammelingen die zij heeft opgeleid en geïnspireerd, zal de duizend jaar oude beoefening van batok voortleven, in Buscalan en over de hele wereld.
Apo Whang-Od in Vogue Filippijnen
Het afgelegen dorp Buscalan, de thuisbasis van de beroemde laatste mambabatok (traditionele tatoeage-zetter, red.) van haar generatie, is nog nooit zo toegankelijk geweest. Natuurlijk moet je nog steeds de 12 uur durende, lichaamsdodende rit van Manilla doorstaan. Mét verkeersopstopping naar de kronkelende bergwegen van de Cordilleras. Waarbij je ook nog eens in gevaarlijk mistige omstandigheden om het puin van aardverschuivingen en tegemoetkomende vrachtwagens heen slingert. Maar het onverharde pad vanaf de afslag in de gemeente Tinglayan, Kalinga, duidelijk gemarkeerd door een bord met de tekst ‘Welkom! Whang-Od Buscalan Tattoo Village’, is nu verhard. Hierdoor is de wandeltijd met meer dan een uur is verkort.
Wat rest is een pittige klim door de rijstterrassen, die een redelijk fit persoon in 40 minuten kan doen. Moderne gemakken hebben Buscalan niet volledig getransformeerd. Nog niet. Er is nog steeds geen mobiel bereik en slechts een beperkt aantal inwoners heeft wifi. Maar de traditionele dakbedekking van de huizen is al lang vervangen door staal. En houten hutten hebben plaatsgemaakt voor overvolle, betonnen constructies.
Traditionele tatoeages
De vrouw die al deze veranderingen heeft meegemaakt, is er ook grotendeels verantwoordelijk voor. Apo Whang-Od, de opgewekte honderdjarige ook wel bekend als Maria Oggay, zet al sinds haar tienerjaren met de hand tatoeages op de huid. Pas in de afgelopen 15 jaar ongeveer explodeerde haar klantenkring buiten de Cordillera-regio. En daarmee haar bekendheid. Duizenden bezoekers kwamen al van over de hele wereld, allemaal op zoek naar de ‘prettig pijn’ van de met roet besmeurde doorn.
Volgens overlevering en interviews uitgevoerd door tatoeage-antropoloog Dr. Lars Krutak, was Whang-Od 16 toen ze haar carrière als tatoeëerder begon met haar vader als mentor. Whang-Od, de eerste en enige vrouwelijke mambabatok van haar tijd, reisde naar verre en naburige dorpen. Hiertoe werd ze opgeroepen door gastgemeenschappen om de heilige symbolen van hun voorouders te vereeuwigen op personen die iets belangrijks in hun leven doormaken. Of mensen die op het punt staan een belangrijke fase in te gaan.
Voor mannen betekende dit wanneer ze werden ingewijd als een koppensnellende krijger. Een bikking, een tatoeage op de borst met patronen die over de schouders en langs de armen lopen, kon dagen in beslag nemen. Ze kostten een groot varken of enkele kilo’s rijst. Vrouwen werden om verschillende redenen getatoeëerd, voornamelijk voor vruchtbaarheid en verfraaiing. De getatoeëerde oudere vrouwen van Kalinga zeggen vaak dat als ze sterven, ze hun kralen en goud niet mee kunnen nemen naar het hiernamaals. Ze hebben alleen de markeringen op hun lichaam.