Borre Akkersdijk (37) ontmoet soms begin twintigers die zeggen te twijfelen tussen de aanschaf van een Ferrari of een Lamborghini. Ook is een belegd broodje tegenwoordig tot zijn verbazing soms duurder dan een kledingstuk, zegt hij. “Je hoeft echt niet rijk te zijn om elke dag een nieuw shirt te kunnen kopen, sick toch? Compleet doorgeslagen zijn we. We hebben al te veel en willen alleen maar meer, er is zo’n overvloed aan alles, dat moet stoppen en daarvoor is maar een oplossing: minder, beter en transparanter.”
Textieltovenaar Borre Akkersdijk
Met zijn textielinnovatiestudio nabij Amsterdam-Sloterdijk probeert hij de wereld een stuk verantwoorder en duurzamer te maken. Tijdens de lockdown versnelden Borre Akkersdijk en zijn businesspartner en CEO Arnoud Haverlag de digitale kant van het bedrijf. Momenteel zit hij midden in een tweede investeringsronde voor de doorontwikkeling van Byborre Create, een designplatform dat merken, ontwerpers en kunstenaars online toegang geeft tot duurzame grondstoffen, innovaties en creatieve tools.
Op die manier kan iedereen zijn eigen unieke en verantwoordelijke textiel ontwerpen. “Een sample is beschikbaar voor 150 euro en het copyright blijft van de klant”, zegt Akkersdijk. Zijn bedrijf verzorgt vervolgens de textielproductie, daarin zit ’m het verdienmodel. Create is ook een uitkomst voor kleine merken. Je bestelt namelijk precies de hoeveelheid stof die je nodig hebt, al is er wel een minimumafname van vierhonderd meter.”