waarom-is-het-kopen-van-concertkaartjes-tegenwoordig-zo-moeilijk-335130
©Getty Images

Vijf minuten voordat de voorverkoopkaarten voor Beyoncé’s Cowboy Carter-tour dinsdag werden vrijgegeven, zat ik nerveus achter mijn bureau. Ik was nummer 19.890 in de online wachtrij van Ticketmaster – wat van alles kon betekenen, zoals iedereen weet die bekend is met het platform voor het kopen van concertkaartjes – en mijn handpalmen zweetten. Wat als mijn pagina crashte en ik mijn plaats in de rij verloor? Wat als mijn internet vastliep? En wat als er geen kaartjes meer zouden zijn als ik er doorheen was? De druk was groot en mijn hoop werd steeds kleiner.

Concertkaartjes kopen: vroeger vs. nu

Dit was geen nieuw gevoel: in de afgelopen jaren begon het bemachtigen van kaartjes voor een concert van je favoriete artiest – van Taylor Swift of Olivia Rodrigo tot Oasis – al te voelen als het spelen van The Hunger Games. Niet alleen vecht je met duizenden diehard fans, van wie velen graag internationaal reizen om een show te zien (ze noemen dit ‘gig-tripping’), voor hetzelfde beperkte aantal plaatsen, maar je moet ook heel veel technologische hindernissen nemen. Populaire tournees staan erom bekend dat de site van Ticketmaster crasht, omdat het platform letterlijk bezwijkt onder het gewicht van de vraag van fans en soms, zelfs als je tickets hebt bemachtigd, kan Ticketmaster je ervan beschuldigen een bot te zijn en je aankoop annuleren.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Het is ver verwijderd van de gloriedagen van de zeroes, toen je geld bij elkaar kon sparen en online gewoon op ‘kopen’ kon klikken. Ik zag Britney Spears, de prinses van de pop, tijdens haar Circus-tournee in 2009, waarvoor ik heel gemakkelijk tickets kon kopen vanuit mijn landelijke huis met onbetrouwbare internettoegang. Nu moet je de verkoopdata benaderen als een huurmoordenaar, gewapend met een duidelijk plan van aanpak (in principe moet je de eerste stoelen pakken die je ziet), betrouwbare WiFi en natuurlijk een creditcard in de aanslag. Elke seconde telt tenslotte: je hebt maar een paar minuten om uit te checken voordat het systeem je eruit schopt en dat is alleen als je het geluk hebt om überhaupt zo ver te komen.

Tickets zijn niet meer beschikbaar

Terwijl mijn wachtrij voor Beyoncé afnam tot 1000 mensen voor me – nog maar een paar minuten wachten, dacht ik – keek ik wat Beyhive-fans online zeiden over het proces. Natuurlijk waren velen gefrustreerd over de wachttijden. “Er staan te veel mensen in deze rij”, schreef iemand. “Jullie zeiden allemaal dat het album waardeloos was en dat jullie geen tickets konden betalen. Waarom zijn jullie hier?” Anderen waren gefrustreerd over het feit dat de site bevroor toen ze een aankoop probeerden te doen, of over het kleine aantal beschikbare plaatsen in de voorverkoop. (De algemene verkoop is op 14 februari – veel succes daarmee).

En toen, ineens, was ik binnen. Ik wierp een snelle blik op de kaart met zitplaatsen en er waren slechts een handvol opties voor twee stoelen (voor een vriend en mij) beschikbaar in de hele (enorme!) New Jersey-arena. Ik klikte op een paar opties en probeerde uit te checken.

Deze tickets zijn niet meer beschikbaar.

Ik selecteerde nog twee stoelen op een andere plek (deze waren duurder) en kreeg dezelfde boodschap. Iemand anders had ze ingepikt. Sukkel die je bent, dacht ik. Er was niets meer over! De enige beschikbare kaartjes waren in de ultra-VIP ‘Buckin’ Honey Pit‘ vlak bij het podium. Het blijkt dat geluk te koop is – mits je bereid bent om duizenden dollars uit te geven.

Speel de ‘waiting game’

Het is geen geheim dat het kopen van concertkaartjes wordt gevoed door een corrupt, kapitalistisch systeem. Uiteindelijk geven artiesten en podia niet echt om wat eerlijk is voor de fans; ze willen alleen maar geld verdienen. Maar langzaam wordt het tij gekeerd. In Nederland is het al verplicht dat verkopers de totale kosten van een ticket (inclusief verborgen kosten) vermelden voordat er afrekenend wordt en ook is het doorverkopen van je ticket buiten Ticketmaster om gemakkelijker geworden.

Ik bleef hangen op de Ticketmaster-pagina voor Cowboy Carter, klaar om mijn nederlaag toe te geven. De show was uitverkocht, voor nu. Misschien zou ik mijn geluk opnieuw beproeven op de algemene verkoopdatum.

Maar, luister goed. Na een paar minuten staren naar een lege kaart met zitplaatsen, zag ik plotseling twee kaartjes opduiken. Iemand moet ze hebben vrijgegeven of niet op tijd hebben uitgecheckt. Ik klikte erop, voegde woedend mijn betalingsgegevens in en ta-da!

Dus, verlies de hoop niet, Beyhive. Speel de waiting game, blijf er klaar voor en wie weet kun je de queen op het podium zien. Oh, en vervang misschien je modem.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.