Vijf minuten voordat de voorverkoopkaarten voor Beyoncé’s Cowboy Carter-tour dinsdag werden vrijgegeven, zat ik nerveus achter mijn bureau. Ik was nummer 19.890 in de online wachtrij van Ticketmaster – wat van alles kon betekenen, zoals iedereen weet die bekend is met het platform voor het kopen van concertkaartjes – en mijn handpalmen zweetten. Wat als mijn pagina crashte en ik mijn plaats in de rij verloor? Wat als mijn internet vastliep? En wat als er geen kaartjes meer zouden zijn als ik er doorheen was? De druk was groot en mijn hoop werd steeds kleiner.
Concertkaartjes kopen: vroeger vs. nu
Dit was geen nieuw gevoel: in de afgelopen jaren begon het bemachtigen van kaartjes voor een concert van je favoriete artiest – van Taylor Swift of Olivia Rodrigo tot Oasis – al te voelen als het spelen van The Hunger Games. Niet alleen vecht je met duizenden diehard fans, van wie velen graag internationaal reizen om een show te zien (ze noemen dit ‘gig-tripping’), voor hetzelfde beperkte aantal plaatsen, maar je moet ook heel veel technologische hindernissen nemen. Populaire tournees staan erom bekend dat de site van Ticketmaster crasht, omdat het platform letterlijk bezwijkt onder het gewicht van de vraag van fans en soms, zelfs als je tickets hebt bemachtigd, kan Ticketmaster je ervan beschuldigen een bot te zijn en je aankoop annuleren.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.