Journalist Susan Sjouwerman (@modeconomie) schrijft artikelen op het snijvlak van mode, duurzaamheid en economie. Met Vogue.nl deelt ze regelmatig haar bevlogen opinies over hoe het beter kan in de mode-industrie. Deze keer verdiept ze zich in contactloos betalen en de risico’s daarvan.
Laatst kocht ik een nieuwe tas. Een schattig klein schoudertasje van het Nederlandse it-merk Wandler, met zorg geproduceerd in Italië. Ik wist dat de bordeauxrode kleur perfect zou passen bij vrijwel alles in mijn kledingkast. De enige twijfel die ik had was over de prijs. Eigenlijk had ik geen paar honderd euro liggen voor een nieuwe tas. Toch kocht ik ‘m: deze aanwinst in huis halen was zo simpel als twee keer klikken aan de zijkant van mijn telefoon. De creditcardafschrijving zou pas een maand later komen. En als ik van gedachten zou veranderen, kon ik het tasje toch gewoon terugsturen? Spoiler: dat deed ik niet.
Betalen zonder moeite
Een paar jaar geleden zou ik voor een dergelijke aankoop naar De Bijenkorf of een luxe boetiek zijn gegaan. Ik zou van tevoren een tijd hebben nagedacht over of ik het tasje wel echt nodig had en of ik mijn geld het liefst in dit specifieke exemplaar zou investeren. Eenmaal in de winkel zou ik de tas van buiten en van binnen hebben bekeken. Ik zou het materiaal hebben gevoeld en het hengsel om mijn schouder hebben gehangen. Als ik de tas dan nog steeds had willen kopen, was ik met lood in mijn schoenen naar de kassa gegaan. Daar zou ik een flink bedrag in het schermpje van de betaalautomaat hebben zien staan en met ingehouden adem mijn pincode hebben ingetoetst. Ik zou me blij en tegelijkertijd bezwaard hebben gevoeld bij het horen van het goedkeurende piepje van het apparaat.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Betalen wordt ons steeds makkelijker gemaakt. Kan het ook té makkelijk gaan? Ja, zeggen experts, die waarschuwen voor financiële problemen en overconsumptie. Of we nu een grote of een kleine aankoop doen: ‘betaalpijn’ voelen we allemaal steeds minder. Door de opkomst van contactloos betalen met je pinpas, je telefoon of je smartwatch is afrekenen in een winkel binnen een seconde gebeurd. Online hoef je je adres- en creditcardgegevens niet eens meer in te tikken. Dankzij diensten als Apple Pay is de betaling met twee klikken geregeld. Of je betaalt helemaal niet on the spot maar later, via diensten voor achteraf betalen zoals Klarna en Riverty.
Risicovol
De groeiende populariteit van wat deskundigen frictieloos betalen noemen is een logisch gevolg van innovatie in de financiële sector. “Het betalingsverkeer moet makkelijker, sneller, efficiënter en minder belastend voor het milieu worden. Je moet als consument een betaling kunnen doen zonder gedoe. Dat is belangrijk voor de economie”, zegt senior beleidsmedewerker Ellen Naudts van De Nederlandsche Bank (DNB). Maar dat frictieloos betalen brengt risico’s met zich mee.