maak-instagram-weer-instagram-dit-zit-achter-de-campagne-die-zelfs-kylie-jenner-ondersteunt-218065
©ANP

‘Maak Instagram weer Instagram’ is de naam van een lopende petitie waarin de videofocus van het platform wordt bekritiseerd. Zou initiatiefnemer van de petitie, fotograaf Tati Bruening, verwacht hebben dat haar post viral zou gaan? Waarschijnlijk niet. Anders zou ze wel voor een gechoreografeerde video met muziek op de achtergrond hebben gekozen. De post is namelijk een klassieke fotopost met eenvoudig zwarte tekst op een witte achtergrond. Dit zit achter de campagne, die zelfs Kylie Jenner ondersteunt.

Maak Instagram weer Instagram

Als je een van de meer dan een miljard maandelijks actieve Instagram-gebruikers wereldwijd bent, heb je de veranderingen in de app waarschijnlijk al opgemerkt. Het Instagram-moederbedrijf Meta, waar ook Facebook onder valt, heeft laten weten dat het zich in de toekomst meer gaat richten op videocontent. Ook gaan ze het algoritme en de gebruikersinterface aanpassen, als reactie op de aanhoudende concurrentie van videoplatform TikTok. Online artikelen over dit onderwerp spreken zelfs van een ’tiktokisering van Instagram’.

Online petitie tegen Instagram

Het is een stap die op veel onbegrip stuit. Onder anderen bij Tati Bruening dus – en ook bij meer dan twee miljoen andere gebruikers die haar post al leuk hebben gevonden. Er zijn ook talloze gebruikers die de petitie in hun verhalen hebben gedeeld. Onder hen bevinden zich enkele van de grootste Instagram-beroemdheden, zoals Kylie Jenner en Kim Kardashian.

Naast het delen van de Instagrampost startte Tati Bruening ook een online petitie die inmiddels meer dan 215.000 handtekeningen heeft verzameld. Daarin eist ze namens alle gebruikers van Instagram dat de makers van het platform:

    • De chronologische tijdlijn terugbrengen.
    • Een algoritme introduceren dat foto’s verkiest boven video.
    • Stoppen met proberen op TikTok te lijken.
    • Instagram weer een platform maken dat luistert naar de community en de contentmakers.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ▵✖️tati (@illumitati)

De kracht van de Jenner-Kardashian clan

De storm van verontwaardiging heeft inmiddels ook Instagrambaas Adam Mosseri bereikt. Mosseri voelt zich genoodzaakt te reageren. Niet verwonderlijk, want de economische invloed die met name de prominente petitie-aanhangers van de Jenner-Kardashian clan hebben, mag niet worden onderschat. Vergeet niet dat een tweet van Kylie Jenner uit 2018, waarin ze aankondigde Snapchat niet meer te gebruiken, ervoor zorgde dat de waarde van het platform met bijna acht procent daalde. Dat komt overeen met een marktwaarde van zo’n 1,7 miljard dollar.

En dus publiceert Adam Mosseri een video op Instagram waarin hij reageert op de kritiek en de aangekondigde wijzigingen. Over het algemeen zegt Mosseri dat de meeste aanpassingen zich nog in een testmodus bevinden die geleidelijk aan verbeterd moeten worden.

Daarnaast stelt de CEO van Instagram dat het prioriteren van video’s slechts een automatische en organische aanpassing is aan het app-gebruik van gebruikers. Ze zouden zelf meer video’s en minder foto’s plaatsen. Alleen: op dit punt zou men zeker de vraag over de kip en het ei kunnen stellen. Want posten Instagramgebruikers, vooral degenen die hun geld verdienen met de app, niet alleen meer video’s omdat het algoritme daar de voorkeur aan geeft?

Instagram draait update terug

Een week na alle kritiek heeft laat Instagrambaas Mosseri via technieuwsbrief Platformer weten dat de nieuwe update voorlopig van de baan is. Instagram belooft het aantal aanbevolen posts in de app te verminderen, terwijl het werkt aan het verbeteren van zijn algoritmes. “Ik ben blij dat we een risico hebben genomen”, zegt Mosseri nu tegen Platformer. “Als we niet zo nu en dan eens mislukken, dan denken we niet groot of gedurfd genoeg. Maar we moeten nu absoluut een grote stap terug zetten en hergroeperen.” Instagram ziet alle kritiek als goede feedback waar weer nieuwe ideeën uit zullen voortkomen, aldus de CEO.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Adam Mosseri (@mosseri)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue DE.