exclusief-penelope-cruz-over-haar-liefde-voor-chanel-en-de-campagne-met-brad-pitt-292150
©Courtesy of Chanel

De herfst/winter 2024-collectie van Chanel was een oogstrelend feestje van snoeptinten en flaphoeden, geïnspireerd op de Franse kustplaats Deauville. In Parijs debuteerde het modehuis niet alleen de nieuwste collectie, maar ook niet eerder getoonde beelden. De show was namelijk het decor van een zwart-wit short film. Een film die de gloednieuwe campagne met Penélope Cruz en Brad Pitt bleek te zijn. Én een remake van de klassieker uit 1966 A Man and a Woman van regisseur Claude Lelouch.

Chanel-campagne met Penélope Cruz en Brad Pitt 

De film die onlosmakelijk verbonden lijkt te zijn met het Franse modehuis werd bijna zestig jaar later in een nieuw stijlvol jasje gestoken waarin niemand minder dan Penélope Cruz en Brad Pitt schitteren. De campagne werd geregisseerd door het Nederlands-Amerikaanse modefotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin in samenwerking met de regisseur van de originele film Claude Lelouch. Het duo vertelt hoe ze het originele verhaal hebben aangepast zodat het anno nu bij het gevoel van de iconische Chanel-tas past: “De originele film gaat over verlies en uiteindelijk de liefde. Wij besloten ons te richten op de aantrekkingskracht tijdens de beroemde restaurantscène.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De tassencampagne heeft ten opzichte van de originele film een verschil in rollen”, gaat het duo verder. “Nu is het Penélope Cruz in de vrouwelijke hoofdrol die het voortouw neemt; een thema dat centraal staat in alles wat we voor Chanel maken. De tas op de tafel in een hotelrestaurant, tussen de man en de vrouw, symboliseert alles wat je op een bepaald moment de moed geeft je diepste verlangens te laten gelden. De tas verbeeldt durf. De moed om eindelijk de heldin van je eigen leven te worden.”

Franse klassieker in modern jasje 

‘Sorry, do you have any rooms available?’ is misschien wel één van de herkenbaarste quotes uit de filmgeschiedenis. Wanneer we Cruz dit horen zeggen – terwijl ze allesbehalve geïnteresseerd eten bestelt in een restaurant in Deauville bij een net zo ongeïnteresseerde ober (gespeeld door Nederlands model Rianne van Rompaey) – is het overduidelijk: de Chanel-campagne met Penélope Cruz is als de Franse klassieker in een modern jasje.

Met deze campagne bouwt Chanel voort op haar jarenlange relatie met de filmwereld en haar roots met Deauville. Niet alleen de film werd hier zestig jaar geleden opgenomen, ook opende Gabrielle Chanel in 1912 haar eerste boetiek in deze kustplaats. Om geld te besparen in het krappe budget van de film in 1966, gebruikte actrice Anouk Aimée destijds de 11.12 Chanel tas uit haar eigen garderobe. Dat de beelden nu nieuw leven ingeblazen worden, is voor het Franse modehuis een logische zet.

Penélope Cruz verteld over het creëeren van de Chanel-short film in Deauville met Brad Pitt en haar liefde voor het modehuis.

Penélope Cruz: ‘Eerbetoon aan magische film’ 

Je ontmoette Claude Lelouch op de set. Hoe was dat? 

“Echt geweldig. Ik bewonder zijn werk zo erg en kwam er de dag vóór de opnames achter dat hij ook op set zou zijn en deel zou uitmaken van de campagnefilm. De film is echt een van mijn favorieten aller tijden. Ik heb altijd zo’n personage willen spelen en een referentie willen maken naar de look van Anouk Aimée in deze film. Ik had nooit verwacht een remake te doen, want als een film zó perfect is, heb je geen remake nodig. Het is dan ook een mooi eerbetoon aan Claude Lelouch en iedereen die betrokken was bij die magische film.”

Wat is het aan de film ‘A Man and a Woman’ dat je echt raakt?

“Ik denk dat het visueel een revolutionaire film was. Later kwam ik erachter hoe moeilijk het was toentertijd met zo’n klein budget zo’n film maken. Ik geloof dat er maar tien tot vijftien mensen in de crew zaten. Je kunt zoiets alleen doen als je zijn soort talent hebt. Het was zo’n moderne film voor zijn tijd en dat altijd zal blijven. Sommige kinderen zullen deze film nu ontdekken en zeggen: ‘My god, dit is zo cool en zo modern.’

Tegelijkertijd is het heel diepzinnig hoe Claude omging met dat liefdesverhaal. Het is niet alleen visueel rijk, het heeft zoveel lagen. Het is gewoon een geweldige film van begin tot eind. Ik werk zo graag met Chanel. In de loop der jaren hebben we samen veel bijzondere dingen gedaan. Maar toen ze me vertelden dat dit het verhaal voor deze campagne was, kon ik het niet geloven.”

Een van de belangrijke elementen van de originele film is het begin van een liefdesverhaal. Hoe vind je dat dit in de film wordt weergegeven?

“Wat erg mysterieus en interessant was aan de manier waarop Claude Lelouch die verbinding en dat liefdesverhaal uitbeeldde is dat je het gevaar ervan kunt voelen. Ze zeggen het niet, maar ze weten dat ze zich op gevaarlijk terrein begeven omdat ze gevoelens voor elkaar krijgen. Ik voel die spanning in beide personages, ook al spreken ze het niet naar elkaar uit.

Claude is een slimme man en zijn scripts zijn geniaal. Dit ging over een gespannen relatie, maar zelfs als het een gelukkige relatie was, is het het meest complexe ding ter wereld. Dat je spanning en angst in de ogen van beide personages ziet, is echt fascinerend. Zelfs toen ik de film voor het eerst zag, als tiener, was dit duidelijk zichtbaar en verleidelijk.”

Wat zegt de Chanel-tas voor jou als een element in die scène?

“Anouk Aimée is een ontzettend elegante en mooie vrouw; dat is ze altijd al geweest. Maar de uitstraling van dat personage was verbluffend, hoe kun je eleganter zijn dan dat? Natuurlijk was ze een Chanel-vrouw. Dus het is volkomen logisch dat de handtas zo in het midden van de tafel stond tijdens hun gesprek in het restaurant. Ik kan me niet herinneren dat ik verrast was toen ik de tas zag. Het was precies goed, het hoorde zo.”

Wat doet het met je als je Chanel draagt?

“Het voelt als een magisch trucje; zelfs als je gewoon een spijkerbroek, sneakers en een T-shirt draagt. Voeg een Chanel-tas toe aan je look en het is magisch. Ik vertelde Virginie Viard, Artistic Director van de modecollecties van Chanel, dat het dragen van de kleding die zij creëert me een dopamine-high geeft. Sinds ik een klein meisje was bewonder ik het modehuis en bestudeer ik alles wat ze doen. Ik heb zoveel respect voor Chanel, voor de jaren van Coco en daarna Karl, met wie ik het geluk had een speciale relatie te hebben. Nu met Virginie aan het roer, van wie ik zoveel hou, ik ken niemand die kan wat zij doet.

Ik voel me echt gelukkig wanneer ik deze items draag. Hoe meer je weet over het productieproces en wat er allemaal voor nodig is, des te meer waarde je hecht aan het werk en vooral het talent. Het is alles wat erachter zit; de integriteit van het merk, steeds iets nieuws creëren, maar tegelijkertijd de essentie van Chanel honderd procent intact houden.”

Over shooten met Brad Pitt

Heb je de stad al gezien? Wat vind je van Deauville?

“Ik ben verliefd aan het worden op Deauville en heb mijn familie al verteld dat we met z’n allen teruggaan. Toen we buiten op het strand aan het shooten waren zag ik het al, het is echt prachtig. Al deze gebouwen zijn ongelooflijk, ik kom zeker terug. Ook om naar het Deauville American Film Festival te gaan.”

Wat maakt de film of het verhaal volgens jou zo tijdloos?

“Het oog en de visie van Claude Lelouch. Het is een moderne film, de manier waarop hij het uitbeeldde, en er zijn veel onverwachte beslissingen met betrekking tot de positionering van de camera. Al zijn films zijn zo, maar hier nog meer door de manier waarop hij bijvoorbeeld de scène in de auto opneemt. Op sommige momenten verbergt hij de camera op onverwachte plekken en daar hou ik van. Dat is wat een regisseur uniek, origineel en speciaal maakt. Deze film zal nooit niet modern zijn, dat is onmogelijk.”

Sowieso geweldig, het idee van twee iconen samen.

“Ik heb Brad Pitt jaren geleden ontmoet omdat we samen een film met Ridley Scot maakten. Hoewel we geen scènes samen hadden, zagen we elkaar wel tijdens de repetities. We zijn elkaar een paar keer tegen het lijf gelopen, maar ik heb zijn werk altijd bewonderd en hij is zo aardig en humoristisch. Dus ik ben heel blij dat ik dit met hem mag doen. Ik denk dat hij de perfecte keuze is om Jean-Louis Trintignant te spelen. Ik bedoel, je moet cool en interessant zijn en hij is gewoon een geweldige acteur.”

Penélope Cruz en Brad Pitt in de campagnebeelden van Chanel
©Courtesy of Chanel