De herfst/winter 2024-collectie van Chanel was een oogstrelend feestje van snoeptinten en flaphoeden, geïnspireerd op de Franse kustplaats Deauville. In Parijs debuteerde het modehuis niet alleen de nieuwste collectie, maar ook niet eerder getoonde beelden. De show was namelijk het decor van een zwart-wit short film. Een film die de gloednieuwe campagne met Penélope Cruz en Brad Pitt bleek te zijn. Én een remake van de klassieker uit 1966 A Man and a Woman van regisseur Claude Lelouch.
Chanel-campagne met Penélope Cruz en Brad Pitt
De film die onlosmakelijk verbonden lijkt te zijn met het Franse modehuis werd bijna zestig jaar later in een nieuw stijlvol jasje gestoken waarin niemand minder dan Penélope Cruz en Brad Pitt schitteren. De campagne werd geregisseerd door het Nederlands-Amerikaanse modefotografenduo Inez van Lamsweerde en Vinoodh Matadin in samenwerking met de regisseur van de originele film Claude Lelouch. Het duo vertelt hoe ze het originele verhaal hebben aangepast zodat het anno nu bij het gevoel van de iconische Chanel-tas past: “De originele film gaat over verlies en uiteindelijk de liefde. Wij besloten ons te richten op de aantrekkingskracht tijdens de beroemde restaurantscène.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
De tassencampagne heeft ten opzichte van de originele film een verschil in rollen”, gaat het duo verder. “Nu is het Penélope Cruz in de vrouwelijke hoofdrol die het voortouw neemt; een thema dat centraal staat in alles wat we voor Chanel maken. De tas op de tafel in een hotelrestaurant, tussen de man en de vrouw, symboliseert alles wat je op een bepaald moment de moed geeft je diepste verlangens te laten gelden. De tas verbeeldt durf. De moed om eindelijk de heldin van je eigen leven te worden.”
Franse klassieker in modern jasje
‘Sorry, do you have any rooms available?’ is misschien wel één van de herkenbaarste quotes uit de filmgeschiedenis. Wanneer we Cruz dit horen zeggen – terwijl ze allesbehalve geïnteresseerd eten bestelt in een restaurant in Deauville bij een net zo ongeïnteresseerde ober (gespeeld door Nederlands model Rianne van Rompaey) – is het overduidelijk: de Chanel-campagne met Penélope Cruz is als de Franse klassieker in een modern jasje.