Wat trek jij morgen aan naar je werk? De laatste tijd lijkt niemand het meer zeker te weten. Sommige mensen kiezen voor Zuckerberg Hoodies. Anderen prijzen de eeuwige kracht van een goed power-suit. Doja Cat, bijvoorbeeld, draagt de krijtstreeppakken met megaschouders van Viktor & Rolf. De catwalks van Milan, New York en Paris Fashion Week waren juist gevuld met slouchy, minimalistische broekpakken en rokpakken met powerschouders. Maar wat voor ‘power’ heeft het moderne powersuit?
Het pak als statussymbool
Tijdens Paris Fashion Week presenteerde modehuis Saint Laurent haar herfst/winter 2023-collectie. De modellen waren gehuld in elegante rokpakken met overdreven powerschouders. Ze hadden iets weg van jaren tachtig-icoon Melanie Griffith in Working Girl – tevens ook één van de inspiratiebronnen van de collectie.
Op de catwalk van Bottega Veneta speelde uitmuntende tailoring en elegante pakken de hoofdrol. Je zag ze ook bij Max Mara, Giorgio Armani en Jil Sander. Beige, grijs en pastel, met rok of broek – powersuits zijn overal. Tijdens haar review van Milan Fashion Week spotte Vanessa Friedman ze ook, met als groter thema een terugkeer naar de klassiekers en Stealth Wealth.
Dat zit zo: in tijden van torenhoge inflatie is het een beetje gauche om opzichtig rijk te zijn. De laatste hypes, opvallende logos en bontjassen verliezen wat van hun populariteit als statussymbool. Wat juist wel macht uitstraalt? Tijdloze creaties, perfect op maat gemaakt van dure stoffen zoals wol en zijde – met een oogje op de algehele verduurzaming van de mode-industrie.
Erbij horen, of juist opvallen?
Een powersuit droeg je in eerste instantie juist om erbij te horen. Eind jaren zeventig trokken carrièrevrouwen collectief een pak aan om daarmee hun plek op te eisen in de bedrijfswereld, die toen (en eigenlijk nog steeds) door mannen werd gedomineerd. Zo’n zakenuniform hielp vrouwen op weg naar professionele gelijkheid, schreef John T. Molloy in zijn bestseller Woman’s Dress for Success. Tijdenlang bleef het powersuit ook een zakenuniform. Had je een salarisonderhandeling of wilde je simpelweg senioriteit op de werkvloer uitstralen? Dan was een pak jouw go-to outfit.
Maar de laatste jaren is die status wat verloren gegaan. In Silicon Valley (en tech-bedrijven over de hele wereld) hoor je er juist bij met een bovengenoemde Zuckerberg Hoodie. En met dank aan de coronacrisis hebben de meeste bedrijven het pak een beetje losgelaten. Die shift herkent Lizzie Edwards ook. Edwards is een styliste en image consultant voor talloze vrouwelijke CEO’s en ondernemers. “Sinds de pandemie kleden veel prominente carrièrevrouwen zich eigenlijk heel casual”, vertelt ze aan Vogue.