Maar daar was de maker van de TikTok het niet mee eens. Hó hó, wilde hij met zijn beeldselectie zeggen. Zien jullie wat ik zie? Nee? Kijk dan nog eens naar dat laatste fragment, maar nu in slow motion. En ja hoor, verrek: het stuk stof dat Styles uit de lucht grist, blijkt een Palestijnse sjaal. En die werpt hij dus zomaar naast zich neer, zonder er eerst minutenlang mee over het podium te paraderen. Bekommert hij zich dan niet om het lot van het onderdrukte Palestijnse volk? Heeft Harry soms geen hart?
Ben je goed of fout?
‘Wie steun je, Israël of Palestina?’ vroeg iemand onder een herfstige Instagramfoto van Millie Bobby Brown, de actrice tuit haar lippen en houdt haar nieuwe parfum omhoog. We waren op het punt gekomen dat van iedereen werd gevraagd, nee: geëist, om een kant te kiezen in het Israëlisch-Palestijns conflict. En anders ging men zelf wel op zoek naar aanwijzingen, zoals of er in het verleden uitbundig genoeg met een keffiyeh was gezwaaid. Wereldsterren als Brown en Styles dienden over de brug te komen, maar ook nano-influencers uit het Gelderse buurtschap Trutjeshoek. Je was voor of tegen, goed of fout. Een duidelijk statement was het beste, maar ook een vlaggetjes-emoticon of een strategische like volstond.
Op Instagram stak een bekende moeder uit Vinkeveen de Palestijnen een hart onder de riem, als achtergrond een foto van haar benen op een tropisch strand. Eerder had ze juist een Israëlisch vlaggetje en een gebroken hartje in haar story geplaatst, iets waar ze inmiddels diep voor door het stof was gegaan. ‘Wat ik zie zijn gruwelijke dingen’, schreef ze, ‘en ben me er op zo’n moment niet van bewust dat dit ook (al jaren) in Palestina gebeurt.’ Ze had simpelweg ‘posts voorbij zien komen waarin steun werd betuigd aan Israël’ en zelf ook zo’n post gemaakt. Een geweldig argument om complexe geopolitieke duiding voortaan over te laten aan experts. Of laten we afspreken dat je de Gazastrook in elk geval moet kunnen aanwijzen op een kaart.
Voorbij Rob Trip
Toch is het best logisch dat we van publieke personen zijn gaan verwachten dat ze zich met wereldleed bezighouden. Juist van niets-aan-de-hand-types met feeds vol niets-aan-de-hand-content. Voorheen gebruikten we social media allemaal op die manier: om onszelf en de wereld een beetje mooier te laten lijken. Maar de afgelopen jaren zijn platforms als TikTok en Instagram ook belangrijke nieuwsbronnen geworden. Jongeren kijken allang niet meer naar Rob Trip in het achtuurjournaal, ze hebben hun eigen vertrouwde gezichten.