waarom-online-winkelen-steeds-irritanter-wordt-en-hoe-je-miskopen-voorkomt-321324
©Getty Images

Journalist Susan Sjouwerman (@modeconomie) schrijft artikelen op het snijvlak van mode, duurzaamheid en economie. Met Vogue.nl deelt ze regelmatig haar bevlogen opinies over hoe het beter kan in de mode-industrie. Deze keer verdiept ze zich in de troep die tijdens het online shoppen naar boven komt.

Online winkelen 

Eerlijk: ik koop nogal wat online. Dat kan een verantwoord gemaakte regenjas zijn, een prentenboek voor het kindje van een vriendin of simpelweg een bus haarlak (ja sorry, geen tijd om langs de drogist te gaan).

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De pakketbezorger in onze wijk zal een aardig beeld hebben van mijn voorkeuren en gewoontes. Dat stukje privacy geef ik blijkbaar graag op voor gemakzucht. De laatste tijd valt mij echter op dat online winkelen helemaal niet zo gemakkelijk meer is.

Ultrafastfashion en dropshippers

Zo zocht ik onlangs naar een zwarte midi-jurk met een vierkante hals. Eenvoudig, maar chic en dus prima te dragen naar feestjes en (kerst)borrels die richting het einde van het jaar gepland staan. Je zou zeggen dat zo’n jurk snel te vinden is, maar mijn zoekresultaten op Google? Een mijnenveld. Bijna alle suggesties kwamen van (ultra)fastfashionmerken waar ik jarenlang niet of zelfs nog nooit iets heb besteld: ASOS, My Jewellery en een hoop Chinese winkeladressen zoals Temu, Cider en Shein.

De lijst werd aangevuld met webwinkels waar ik niet eerder van gehoord had. Met namen als Aurora-Mode en Lois Amsterdam. Een snelle blik op die websites leert dat het vrijwel zeker om dropshippers gaat. Voor wie het fenomeen niet kent: dropshippers zijn webshops die producten van doorgaans Chinese platforms als AliExpress aanbieden, voor veel hogere prijzen dan waarvoor ze op AliExpress staan. Zo’n dropshipper heeft langere levertijden dan de meeste andere webwinkels. Dit omdat ze zonder voorraden werken en een product pas bestellen als de klant een aankoop doet. De klant krijgt het product rechtstreeks van de Chinese leverancier thuisgestuurd. Riekt naar oplichting? Zeker, maar dropshipping is in Nederland legaal.

Vechten om Google

Niet iedereen die naar een zwarte jurk zoekt zal dit soort zoekresultaten irritant vinden. Maar voor wie een beetje zijn best doet om kwalitatieve items te kopen is het uitermate vervelend. Hoe kan het dat dit mijn zoekresultaten zijn, terwijl ik er een punt van maak bij duurzamere merken te bestellen? Het kan omdat de zoekresultaten op Google minder met mij te maken hebben en meer met de webwinkels zelf, vertelt e-commercedeskundige John Lin. Hij is China-expert en werkte voorheen bij webwinkel Bol. “Hier in Europa is Google het startpunt voor online winkelen. Zelfs bij grote platforms als Bol of Amazon komt de helft van het verkeer via Google. Iedere webwinkel is er dus superafhankelijk van”, zegt hij. “Chinese spelers als Temu en Shein hebben goed begrepen dat ze Google moeten bombarderen met advertenties als ze willen dat mensen bij hen komen winkelen.”

Temu spendeert dit jaar naar verwachting 4,3 miljard dollar aan online marketing op Google en Facebook. Een astronomisch bedrag, maar niet als je bedenkt dat de omzet van het moederbedrijf van Temu – retailplatform Pinduoduo – vorig jaar ruim 34 miljard dollar was. “Temu vecht met Shein en AliExpress om de beste plekjes in de zoekresultaten van Google”, zegt Lin. “Ze smijten er zoveel geld tegenaan dat andere webwinkels straks nauwelijks nog bezoekers hebben.” Dropshippers weten dat ook en hebben in de verste verte niet de budgetten van de Chinese platforms. Zij zetten daarom in op iets lagere plekjes in de zoekresultaten van Google. Ze weten die volgens Lin te krijgen omdat ze er een kunst van maken advertenties in te kopen op zoekwoorden die andere webwinkels niet in hun advertenties gebruiken.

Vooral Chinese webshops groeien

Dat zoekresultaten zo vervuild raken met goedkope producten van meestal slechte kwaliteit is niet alleen hinderlijk, maar heeft ook impact op hoe we in Nederland winkelen. En daarmee op de detailhandel in ons land. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek kocht vorig jaar 57 procent van de volwassenen en tieners via internet kleding, schoenen en accessoires. Daarmee zijn het de meest gekochte online producten.

Onze online bestedingen nemen ook al jarenlang toe. Maar de laatste tijd zit die groei vooral bij Chinese webshops. Zo werd er in de eerste zes maanden van dit jaar 68 procent meer gekocht bij Chinese retailers dan een jaar eerder. “De Chinese platforms gebruiken Google om de rest van de Europese e-commerce uit te roken”, concludeert Lin. Lees: andere webshops krijgen het door al dat advertentiegeweld uit China steeds moeilijker. Om nog maar te zwijgen over de fysieke winkelstraat.

Slimmer en duurzamer online winkelen doe je zo

Hoe voorkom je dan als consument dat je toch maar bij Temu bestelt, omdat je alleen nog die producten krijgt voorgeschoteld? En hoe shop je niet per ongeluk bij een dropshipper? Een paar tips:

• Ga rechtstreeks naar de webshop van een merk waar je graag winkelt en gebruik daar eventueel de interne zoekfunctie als je naar iets specifieks op zoek bent.

• Download de app van een merk of retailplatform om daarin te winkelen.

• Op platforms als Bol, Zalando of Amazon kun je filteren op merk, zodat je alleen producten van jouw favoriete/vertrouwde merken te zien krijgt.

• Twijfel je of een webwinkel een dropshipper is? Je kunt de afbeelding van een product opslaan en bij Google Image Search, Temu ofAliExpress invoeren om te zien of het product van een Chinees platform afkomstig is.

• Check bij een webshop die je niet kent altijd of er een werkend telefoonnummer is en een adres van een legitiem winkel- of bedrijfspand. Bekijk ook de reviews en controleer of de winkel is aangesloten bij brancheorganisatie Thuiswinkel.org.

Mocht je online nou helemaal niet kunnen vinden wat je zoekt, ga dan ouderwets eens kijken in de winkelstraat. Wellicht een open deur, maar fysiek winkelen heeft zo zijn voordelen. Je kunt stoffen voelen, verschillende maten passen en je krijgt er nog gratis advies bij ook. Hoeft er ook niets retour – dat is pas gemak.