visual-artist-sheila-pinas-en-stylist-esmeralda-tan-leggen-de-schoonheid-van-suriname-vast-in-vogue-serie-259959
©Sheila Pinas en Ricardo van Lachterop, Vogue Nederland, juli/augustus 2023

Visual artist Sheila Pinas liep al enige tijd rond met het idee om de schoonheid van Suriname en zijn unieke bevolking vast te leggen. Toen haar pad kruiste met stylist Esmeralda Tan maakten ze samen met een Surinaams team een serie voor Vogue om nooit te vergeten.

Schoonheid van Suriname

Als visual artist schiet Sheila Pinas (36) digitale campagnes voor merken als Mugler, Schiaparelli, Abra en Skims. Opvallend, want het gebeurt niet vaak dat een Nederlandse kunstenaar wordt gevraagd voor grote internationale projecten. Laat staan eentje die is geboren uit twee Surinaamse ouders en opgroeide in het Noord-Brabantse Tilburg. De band met het geboorteland van haar ouders is overigens sterk (de campagne voor Skims schoot ze in Suriname) en ze bezoekt het land vaak.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Toen de inspiratie opraakte in Nederland – “Ik zag hier telkens dezelfde soort mensen” – besloot ze voor een langere periode naar Suriname te gaan. Het plan was om de schoonheid van het land en zijn bevolking vast te leggen. “Surinamers zijn, zonder dat ze het zelf doorhebben, eigengereid en uniek. Dat is iets om trots op te zijn.” Het beeldconcept was zo goed als uitgedacht toen haar pad per toeval kruiste met Vogue-stylist Esmeralda Tan. En zo smeedden de twee het plan om een modeserie voor Vogue te schieten in Suriname – iets wat nog niet eerder door een groot internationaal modeblad is gedaan.

Sheila: “Ik wilde de rijkheid van het land, maar ook de bewoners zelf op een heel eigen manier vastleggen. Ik heb een uitgesproken visuele stijl. Daarnaast bevat mijn beeld altijd een boodschap: het gaat om hoe ik de zwarte cultuur ervaar, met en voor de mensen over wie het gaat. Ik gebruik mezelf als onderwerp en weef mezelf als model in op plekken waar zwarte vrouwen niet per se gezien zijn. Toen we in het binnenland schoten, riep een klein meisje tegen haar ouders: ‘Kijk, zij lijkt op mij!’ Dat raakte me diep, omdat ik weet dat op dat moment haar blik op de wereld een beetje is veranderd.”

Emotionele rollercoaster

Fashion stylist en creative consultant Esmeralda Tan (37) werd geboren uit een Nederlandse moeder en een Surinaamse vader. Ze groeide op in Amsterdam-Zuidoost en begon haar carrière als modestagiaire bij Vogue. Als contributing fashion stylist maakt ze regelmatig producties op de mooiste plekken ter wereld. In het geboorteland van haar vader, Suriname, was ze echter nog nooit geweest. Met 2023 als belangrijk jubileumjaar voor het land – Suriname viert dit jaar achtereenvolgens 150 jaar Hindoestaanse immigratie, 160 (maar eigenlijk 150) jaar afschaffing van de slavernij en 170 jaar Chinese immigratie – wilde ze de vrijheid en schoonheid van het land en de cultuur laten zien.

Geïnspireerd door een quote van de Surinaamse schrijver Anton de Kom – ‘Geen volk kan tot volle wasdom komen, dat erfelijk met een minderwaardigheidsgevoel belast blijft’ – vertelt ze over de emotionele full circle-momenten die ze samen met het team beleefde. “Ik werk vanuit storytelling. De verhalen die ik via mijn modeseries deel, staan altijd dichtbij mezelf. Het moet dus aan alle kanten kloppen. Voor mij was het belangrijk dat een zwarte, Surinaamse beeldmaker dit zou schieten. Ik werd benaderd door Thirza King. Zij is Surinaams, werkt als visagist en woont sinds vier jaar in Nederland. Ze vertelde me dat zij visual artist Sheila Pinas had gesproken die ook Surinaams is en dat Sheila al enige tijd in Suriname was. We hebben nummers uitgewisseld en zo is het balletje gaan rollen.”

Lees het volledige interview met Sheila Pinas en Esmeralda Tan in Vogue’s juli/augustusnummer met Maan en Karel op de cover, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.