heeft-de-steun-van-beroemdheden-zoals-taylor-swift-invloed-op-de-amerikaanse-verkiezingen-315126
©Getty Images

De invloed van muzikanten – zoals Beyoncé, Ariana Grande en Chappell Roan – is onmiskenbaar groot op de popcultuur in het algemeen, dat is duidelijk. (Ik bedoel, Queen B is in feite haar eigen transit system tijdens concertavonden.) Maar waarschijnlijk de invloedrijkste ster in de celebrity-influence constellation is ene mevrouw Taylor Alison Swift, die vorige week de krantenkoppen haalde omdat ze Kamala Harris steunde. Heeft de steun van Taylor Swift – en andere beroemdheden – ook daadwerkelijk invloed op de verkiezingen?

Steun van beroemdheden tijdens verkiezingen

De celebrity-steunbetuigingen voor Harris volgen elkaar in hoog tempo op sinds ze in juli officieel haar campagne startte. Het lijkt er echter op dat Swift (tot nu toe) de muzikant is wiens fandom zich het meest direct heeft vertaald naar politieke actie. “Sinds de formatie op 21 juli heeft Swifties for Kamala meer dan 213.000 dollar ingezameld voor de Harris-campagne en meer dan 13.000 dollar van onze samenwerking met Social Goods besteed aan kiezersregistratie”, zegt Irene Kim, medeoprichter en uitvoerend directeur van de Swifties for Kamala-beweging. In veel opzichten zou dit niet als een verrassing moeten komen. Kijk maar naar het fiscale effect van haar tournees – door sommigen gezien als een stimulans voor hele economische regio’s.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Sinds Swift haar fans opriep om te gaan stemmen, is het aantal kiezers dat zich registreerde in bepaalde staten enorm gestegen. Dit geldt volgens The Boston Globe ook voor Massachusetts en, nog crucialer vanuit verkiezingsoogpunt, Pennsylvania, waar het aantal nieuwe kiezers dat zich registreerde bijna verdubbelde in de week na het debat en Swifts steunbetuiging aan Harris. (Er wordt ook geschat dat Swifts Instagramlink naar Vote.org meer dan 400.000 mensen naar de site heeft gestuurd).

Politieke bliksemafleider

Welke doelen Swift ook steunt, ze lijkt een soort politieke bliksemafleider te zijn. In het verleden kreeg ze kritiek omdat ze politiek minder uitgesproken was dan sommige van haar links georiënteerde fans. Ook heeft ze veel kritiek gekregen van de conservatieve fanbase die haar voor het eerst ontdekte als countryster en die haar nu afwijst omdat ze opkomt voor liberale zaken.

Het is waar dat Swift al jaren in de publieke belangstelling stond voordat ze in 2018 voor het eerst een Democratische kandidaat steunde. Ze steunde toen de voormalige gouverneur van Tennessee, Phil Bredesen, in zijn senatoriale race tegen de Republikeinse Marsha Blackburn. Maar in de jaren daarna heeft ze een solide reputatie opgebouwd door belangrijke Democratische kwesties te steunen, zoals toegang tot abortus en LGBTQ+-rechten, en door president Joe Biden te steunen in de 2020-verkiezingen.

Voortdurende stroom van aandacht

Maar wat is precies de invloed van Swift (en andere beroemdheden) op de race en kunnen we de invloed van steunbetuigingen echt meten? “Het is moeilijk voor te stellen dat de steun van Swift of een andere beroemdheid de kiezers die al een kandidaat hebben gekozen van gedachten doet veranderen”, zegt Stephanie Burt, professor Engels aan Harvard University. “Maar ze kan kiezers met een lage betrokkenheid – vooral Swifties, die meestal jong, vrouwelijk en blank zijn – eraan herinneren om zich te registreren en te stemmen, en de meeste van die kiezers zullen waarschijnlijk Kamala steunen.”

Zelfs als Swifts directe invloed op individuele kiezers niet altijd betrouwbaar kan worden gemeten, is het effect van haar steun voor de Harris-Walz-campagne op beroemdheden gemakkelijk te volgen. Sterren als Reese Witherspoon, Selena Gomez en Jennifer Aniston hebben Swifts steun op Instagram geliked en het zette acteur Aubrey Plaza er zelfs toe aan om haar voorbeeld te volgen met haar eigen pro-Harris-Walz-post. “Swifts steun moedigt andere beroemdheden aan om zich uit te spreken”, zegt fan-engagement socioloog (en Taylor Swift-specialist) Georgia Carroll. “We zagen meerdere beroemdheden op social media direct verwijzen naar haar steun. Als de grootste beroemdheid ter wereld zich eenmaal heeft uitgesproken, opent dat deuren voor anderen, waardoor er een voortdurende stroom van aandacht ontstaat.”

Schatkamer vol kiezers

Sinds de verkiezing van voormalig president Barack Obama in 2008 is het moeilijk gebleken om jongeren te motiveren. Het vermogen van Swift om in contact te komen met nieuw verkiesbare kiezers kan een oplossing zijn. Zoals strateeg Ashley Spillane opmerkte in een rapport van augustus voor Harvards Kennedy School of Government, besteden Gen Z en millennials dagelijks gemiddeld 180 minuten respectievelijk 157 minuten aan social media en is het hun belangrijkste bron van nieuws. Vijfenveertig procent van de zelfbenoemde Swifties zijn millennials en nog eens elf procent is Gen Z. De fanbase van de zangeres is dus een schatkamer van precies die kiezers waarvan de Democraten hopen dat ze in november gaan stemmen.

“Elk klein beetje telt gezien de waarschijnlijke marges van deze verkiezingen”, zegt Burt. “Als Swift vijf Swifties met een lage politieke betrokkenheid op Penn State Altoona eraan herinnert zich te registreren en te gaan stemmen en vier van hen zouden anders niet hebben gestemd, en vier steunen Kamala en één steunt Trump, dan kan dat de verkiezingen beslissen.” Uiteindelijk is het leuk om te horen dat beroemdheden zoals Swift geroemd worden omdat ze de politieke participatie onder Amerikaanse kiezers beïnvloeden en niet alleen voor met wie ze toevallig daten. (Hoewel, begrijp me niet verkeerd, we willen ook altijd weten wat Taylor en Travis van plan zijn. We zijn nou eenmaal veelzijdig.)

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.