waarom-we-in-2025-allemaal-zoals-suzy-menkes-moeten-posten-op-instagram-327422
©GETTY IMAGES

Het is bijna 2025 en in het kader van goede voornemens hoop ik vurig dat we Instagram volgend jaar allemaal gaan gebruiken zoals Suzy Menkes dat doet. De journalist en voormalige Vogue International Editor, beroemd om haar scherpe modekritieken en haar iconische bouffant-kapsel, is namelijk ook een onverwachte Instagram-sensatie – maar niet op de manier die je denkt.

Suzy Menkes op Instagram

Toen bekend werd gemaakt dat Mathieu Blazy de nieuwe creative director van Chanel wordt, deelde Suzy een spontane, ingezoomde foto van hem. Het was geen professionele persfoto, maar juist een kiekje dat ze had opgedoken in haar eigen archief. En dat is precies wat haar Instagram zo verfrissend maakt. Deze foto is nog maar een klein voorbeeld: op haar feed vind je rauwe, ongefilterde en tikkeltje chaotische beelden – en ik vind het fantastisch.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De posts van Suzy Menkes zijn een verademing in een wereld waar social media steeds meer aanvoelt als een overgeperfectioneerde showroom. Haar feed is als een digitaal dagboek, waarin ze met ongekende spontaniteit de modewereld documenteert. Of ze nu front row zit bij Dior, op de foto gaat met haar mede-belangrijke iconen zoals Alessandro Michele en Anna Wintour, of tijdens een formeel diner een onverwachte selfie maakt; haar Instagram straalt een zeldzame eerlijkheid uit die de glitter en glamour van de mode-industrie ontwapent.

Tekst gaat verder onder het beeld.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Suzy Menkes (@suzymenkes)

Want hoewel we bij veel andere Instagram-accounts denken een kijkje achter de schermen te krijgen, is er altijd nog een uitgedachte strategie. Bij Menkes lijkt de strategie vooral te zijn: alles delen. Je ziet heel veel content van één event, snelle video’s en ongefilterde momenten. Haar feed voelt als reporting at its finest – al helemaal met de goede, persoonlijke captions die ze erbij schrijft.

Authenticiteit als trend

Bovendien zit er iets bevrijdends in het zien van iemand die social media gebruikt zoals het ooit bedacht is. Instagram begon tenslotte als een app waarin je een foto maakte en die direct uploadde. Het was een plek om dingen te delen zonder angst voor engagement rates of aesthetic consistency.

Het verlangen naar die ‘goede oude tijd’ hebben we al langer. Denk aan de opkomst van TikTok met zijn amateuristische video’s en ongefilterde momenten, waarmee zelfs grote modehuizen aan de haal gaan omdat ze zien dat te gepolijste content niet werkt. Balenciaga ging onlangs nog een stapje verder met hun lookbook voor hun nieuwste collectie. De beelden werden geschoten met een iPhone en bevatten hier en daar wazige vingers die de lens gedeeltelijk bedekten. Deze keuze onderstreept de drang naar echtheid en het omarmen van imperfectie in een wereld die vaak te strak geregisseerd aanvoelt.

Posten zoals Suzy Menkes doet, voelt als het perfecte voorbeeld van hoe we allemaal deze trend voor meer authenticiteit kunnen toepassen – al hoop ik stiekem dat het geen tijdelijke trend is, maar eerder een ontwikkeling.

Tekst gaat verder onder het beeld.

balenciaga pre-fall 2025
©Courtesy of Balenciaga

Laat die perfecte feed los

Dus hier is mijn oproep voor 2025 (en een note to self): laten we allemaal een beetje meer zoals Suzy Menkes posten. Vergeet esthetische feeds en zorgvuldig geplande contentkalenders. Post je ontbijt, die selfie op dat leuke feestje, die blurry concertfoto of een screenshot van iets wat je blij maakt. En post vooral lekker veel. Het leven is te kort om je zorgen te maken over de perfecte Instagram-feed of, nog erger, likes. En misschien, heel misschien, wordt Instagram dan weer leuk.