is-victorias-secret-echt-veranderd-wat-nu-sexy-is-lijkt-volgens-het-merk-opmerkelijk-veel-op-wat-toen-sexy-was-318435
©Hunter Abrams

Twintig jaar lang bouwde Victoria’s Secret aan hun merk door spectaculaire modeshows te organiseren. Ze introduceerden een groep iconische Angels, maar lieten ons tegelijkertijd kennis maken met een bekrompen, mannelijke visie van wat sexy zou zijn – een visie die weinig ruimte laat voor diversiteit. De Victoria’s Secret Fashion Show in 2019 ging mede door die reden niet door, waarna Victoria’s Secret beloofde te verbeteren.

In de daaropvolgende jaren deed het bedrijf een poging, met behulp van een collectief van woordvoerders onder wie Megan Rapinoe en Naomi Osaka, en met een uitbreiding van het productaanbod en het maten-assortiment. Bovendien maakte Victoria’s Secret in 2023 een documentaire die de dialoog rond het merk verder probeerde te herdefiniëren via de vrouwelijke blik van vrouwelijke regisseurs en ontwerpers. Regisseur Margot Bowman zei destijds: “Ik zie dit als een kans om een nieuwe reeks beelden te creëren waarin meer mensen zich kunnen vinden”.

De kritiek op Victoria’s Secret

Op de achtergrond werd het merk echter voortdurend onder de loep genomen. De documentaire Victoria’s Secret: Angels and Demons van Matt Tyrnauer en het boek Selling Sexy: Victoria’s Secret and the Unraveling of an American Icon van Lauren Sherman en Chantal Fernandez richtten hun schijnwerpers op de verkeerde wendingen van het bedrijf. Van de banden van de voormalige eigenaar Les Wexner met de beruchte financier Jeffrey Epstein, tot aan het langzame besef dat het bedrijf trends aan zich voorbij liet gaan: de kritiek op Victoria’s Secret bleef maar komen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De Victoria’s Secret Fashion Show 2024

Dinsdagavond beloofde het merk het roer volledig om te gooien: het merk bracht de Victoria’s Secret Fashion Show met veel ophef terug. Cher, Lisa van Blackpink en Tyla traden op met achtergronddansers, en de avond werd afgesloten met vuurwerk. Op het Instagramaccount van het merk klonk het: “Het wachten is voorbij”, bij een video van Candace Swanepoel die over Fifth Avenue paradeert in een zwarte kanten bh, een kokerrok en gouden vleugels. In een ander socialmediafragment stapt Adriana Lima in een taxi, waarna ze tegen de chauffeur, met veel emotie in haar stem, zegt: “Ik ga naar huis” – waarmee ze de Victoria’s Secret-catwalk bedoelt.

Een gemengd beeld van inclusiviteit

“Een onderdeel van onze transformatie is dat we de klant centraal stellen bij alles wat we doen, en onze klanten hebben ons luid en duidelijk verteld dat ze de modeshow hebben gemist. Dat was het startpunt”, zei Sarah Sylvester, executive vice president marketing van het merk. De vraag was echter: zou de show terugkeren naar zijn oude vorm? Of zou het inclusiever worden? Zou de zes jaar tussen de laatste show en deze show invloed hebben op de algehele stijl? De antwoorden waren ja én nee.

De modewereld presenteert de laatste tijd een gemengd beeld van inclusiviteit. Hoewel we meer modellen van boven de veertig, vijftig en zestig jaar op de catwalk zien, zijn de inspanningen op het gebied van diversiteit gestagneerd of achtergebleven. Dinsdagavond liepen Kate Moss, Carla Bruni, Eva Herzigova en Tyra Banks – allemaal vijftig jaar of ouder – in de show mee. Alex Consani en Valentina Sampaio werden de eerste trans modellen op de VS-catwalk ooit, wat een knelpunt was voor de voormalige ontwerpers van de show. En het merk heeft nog nooit zoveel midsize en plussize modellen gecast, hoewel gezegd moet worden dat de straightsize modellen er wel heel dun uitzagen.

Ruimte voor meer verbetering

Hoewel de cast niet alle manieren waarop je een vrouw kunt zijn toont, was het in ieder geval een verbetering ten opzichte van het verleden. Veel fans reageerden positief – onder meer op de zeldzame verschijning van Bella Hadid, waar het internet dol op was. Volgens Sylvester zou de show “meer dan 300 miljoen mensen hebben bereikt via tachtig verschillende sociale mediakanalen, verdeeld over die van Victoria’s Secret, onze partners en onze talenten”.

Maar volgens het merk lijkt wat nu sexy is opmerkelijk veel op wat toen sexy was, kijkend naar de sierlijke lingerie en de uitdagende naaldhakken, maar ook de enorme engelenvleugels en alle touwen en tuigjes. In een interview met Vogue’s The Run-Through-podcast wijst Chantal Fernandez erop dat je volgens de normen van Victoria’s Secret “altijd een voorgevormde beugelbeha moet dragen”. “Terwijl dat idee zo veranderd is. Je ziet nu vrouwen geen bh dragen, of ze dragen een bh met een niet-gevormde zachte cup. Steeds meer vrouwen willen een natuurlijkere look.” Kortom, de show werd in een nostlagisch camp style- en showgirl-jasje gestoken; als je iets natuurlijkers of moderners wil, moet je je lingerie blijkbaar gewoon ergens anders kopen.

Alex Consani
©Hunter Abrams
Tyra en Bella VSFW
©Hunter Abrams
Angel VSFW
©Hunter Abrams
Modellen VSFW
©Hunter Abrams
Anok VSFW
©Hunter Abrams

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.