vivians-way-of-ik-het-opzetten-van-een-eigen-merk-heb-onderschat-het-antwoord-is-ja-259212
©Nanda Hagenaars

Creatief ondernemer en influencer Vivian Hoorn heeft het haar persoonlijke missie gemaakt om vrouwen meer van zichzelf te laten houden. Voor Vogue.nl schrijft ze elke maand over haar reis naar meer zelfliefde en haar ervaringen in de (mode)wereld als creative director van haar eigen merk VIVEH.

Vivian Hoorn over opzetten eigen merk

Momenteel wordt er in mijn sociale kring de ene na de andere baby geboren. Er gaat geen sociaal evenement voorbij dat niemand aan mij vraagt hoe het bij ons zit. Ook weet ik ondertussen welk kolfapparaat en welke buggy ik moet hebben. Maar ik heb voorlopig nog even niet de ruimte om met kinderen bezig te zijn, aangezien het voor mij voelt alsof ik drie maanden geleden al bevallen ben – van VIVEH. Ik slaap minder, ben rusteloos, heb stress en last van huilbuien. En dat alles gaat gepaard met een gevoel van trots, geluk en dankbaarheid. Op dit moment gaat al m’n aandacht uit naar m’n ‘kindje’ – het starten van een kledingmerk is namelijk niet niks.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Ik vind het nog steeds een bizarre gedachte dat ik iets meer dan een jaar geleden nog helemaal niet dacht aan het opzetten van een eigen kledingmerk. Het medium waar ik in mijn vorige column over sprak, had wel ooit iets gezegd over een eigen kledingmerk, maar dat was me eigenlijk al lang weer ontschoten. In die periode dacht ik weleens aan een eigen skincarelijn, maar nee: ik, Vivian Hoorn, een echt eigen merk? Dat had ik een jaar geleden echt niet kunnen bedenken.

Het idee

Die gedachte was er eigenlijk ineens. Ik stond mezelf te irriteren voor de spiegel, want al m’n kleding paste niet meer. In een markt die zo verzadigd is, waarin al zo veel verschillende merken bestaan, miste ik toch nog iets. Ik verlangde naar tijdloze, sophisticated items die mijn curves snappen; een strakke jurk waarin ik me zelfverzekerd voel, samen met mijn buikje; een broek met elastiek die wél fashionable is. En dit alles gemaakt van mooie en fijne stoffen.

Kort daarna werd ik benaderd door een bedrijf dat mij wilde helpen met het opzetten van de productie en de website. Toen dacht ik: oké, let’s go, laten we dit gewoon doen. Vriendinnen die ook een merk hebben, zeiden al: “Viv, weet je het heel zeker? Het is echt niet zo leuk als het lijkt. Ga je dit er echt bij doen?” Maar ik dacht alleen maar: ja joh, dit pakken we er even bij. Haha, little did I know

Oog voor detail

Ik ben nu die persoon die aan je jurk voelt en de zoom omkeert om te kijken of het inderdaad het materiaal is wat ik dacht dat het zou zijn. Ik hoor mezelf zeggen: “Ja, dat is zijde”. En: “Oh ja, dat is polyester”. Ik merk ook dat ik mensen soms de les lees over waarom bepaalde items of merken duurder of goedkoper zijn. Ik heb veel meer respect gekregen voor merken die mooie items maken en waar misschien een iets hoger prijskaartje aan hangt.

Om mooie kleding te maken, is aandacht, expertise, mooie stoffen en eerlijke productie met oog voor detail nodig. Ik heb geleerd om verder te kijken dan alleen naar het item zelf voordat ik iets shop; ook het verhaal, de visie en de creative director van een merk doen ertoe.

Groei

Of ik het opzetten van een eigen merk heb onderschat? Het antwoord is ja. Ik dacht dat eigenlijk alles wel mogelijk was om te creëren. Ook kleding in een grote maat, gemaakt van duurzame materialen voor een mooie prijs. Maar ik ben deze maanden al vaak van een koude kermis thuisgekomen. In mijn hoofd is the sky the limit, maar in de praktijk blijkt dat het onhaalbaar is om mijn dromen en wensen meteen uit te voeren. Hier is meer tijd, een groter team en meer ervaring voor nodig. 

Ik ben zo dankbaar voor alle support die we hebben gehad de afgelopen maanden. Het gaat beter dan we ooit hadden verwacht – we gaan nu wholesale opzetten in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk én Zwitserland. En we zijn aan het kijken naar een warenhuis in de Verenigde Staten. Ondertussen ben ik samen met m’n geweldige team drie collecties aan het maken, want ik kwam erachter dat we voor wholesale al de zomercollectie voor 2024 af moeten hebben. Het is erg stressvol, maar ook heel exciting allemaal. Wat ik zei in mijn eerste column“You can only grow from discomfort” – zie ik nu gebeuren. Het voelt goed om ‘mijn kindje’ te zien groeien.