vogues-talent-to-watch-dechase-mode-gemaakt-in-afrika-moet-serieuzer-worden-genomen-235780
©Tewodros Dechase - Founder

In Vogue’s Talent to Watch spreken we creatievelingen die de toekomst van mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep mensen kenmerkt, is dat ze uiterst creatief en onconventioneel is. Zij bepalen de toekomst. Deze maand: Dechase. Dit is een schoenenmerk uit Amsterdam waarvan de productie in Ethiopië plaatsvindt. Het merk is opgericht in 2017 en heette eerst TD Leather Boots. Sinds 2019 heet het Dechase (naar de achternaam van de oprichter). Vogue.nl spreekt met Tewodros Dechase en marketingmanager Milki Abadura. Samen streven ze ernaar om het beeld te veranderen van mode gemaakt in Afrika.

Vogue’s Talent to Watch: Dechase

Tewodros: “Ik ben in Ethiopië geboren, maar in Nederland opgegroeid. Als iemand van de Afrikaanse diaspora (mensen van Afrikaanse afkomst die buiten het continent leven) wilde ik iets terugdoen voor mijn land. Dit begon toen ik in Ethiopië was, in een kapperszaak waar ze mooie schoenen hadden. Ik was geïntrigeerd en kocht ze meteen, want ik ben dol op schoenen. Vervolgens, toen ik terugging naar Nederland met die schoenen, waren mijn vrienden onder de indruk. Ze vonden het tof en ze wilden ze allemaal hebben. Een paar maanden later wilde een kleine winkel met me samenwerken om die schoenen in Nederland te verkopen. Ik zorgde voor de schoenen gemaakt in Ethiopië, zij voor de verkoop in Nederland. En zo zijn we eigenlijk heel langzaam begonnen.”

Milki: “Tewodros en ik hebben elkaar in 2019 ontmoet op een mode-event, via een gemeenschappelijke vriend. Tewodos vertelde mij dat hij schoenen maakte in Ethiopië. Ik kom zelf ook uit Ethiopië, dus ik had wel interesse in het merk. Op het eerste gezicht was ik erg onder de indruk van de kwaliteit van de schoenen; de eerste Dechase-schoenen die ik zag, waren hele mooie, eigentijdse chelsea boots. Een dag na onze ontmoeting heb ik meteen de schoenen besteld. Ik wilde meer leren over het merk.”

Links: Milki Abadura. Manager digitale marketing bij Dechase. Rechts: SANTI LOAFERS UNISEX - Instappers.
©Links: Milki Abadura, manager digitale marketing bij Dechase. Rechts: de Santi Loafers.

Gemaakt in Ethiopië

Milki: “In maart dit jaar ben ik naar Addis Abeba, de hoofdstad van Ethiopië, gegaan. Wat mij trots maakt, is dat de creatieve scene en de jeugdcultuur daar Dechase kent. Dat is heel tof om te zien. Ik merkt dat mensen, vooral de jeugd, echt iets voelen bij het merk. Mensen voelen zich verbonden met de schoenen door ons verhaal. Dit is de impact die we willen maken. Wij streven ernaar om het beeld te veranderen van mode gemaakt in Afrika.”

Tewodros: “Dechase is gemaakt in Afrika, door Afrikanen, en dat is een belangrijk punt. Ondanks dat Ethiopië een ontwikkelingsland is, kunnen we er hoge kwaliteit producten maken. Maar ook de rest van Afrika mogen we niet vergeten. Het continent is rijk aan vakmanschap.”

Eenheid en saamhorigheid

Tewodros: “Wat mij trots maakt, is dat ons merk vaak als voorbeeld wordt genoemd bij jonge lokale ondernemers in Ethiopië. We zijn blij dat we de nieuwe generatie Ethiopiërs motiveren om mode in eigen land te maken – maar we mogen ook de rest van Afrika niet vergeten. Ik krijg genoeg mails van mensen uit andere Afrikaanse landen, zoals Kenia en Tanzania, met de vraag of we ook in hun landen kunnen verkopen. Dat wij hen inspireren, betekent veel voor ons.”

Milki: “Afrika moet serieuzer worden genomen. Mode is zó belangrijk, niet alleen vanwege de werkgelegenheid, maar ook als cultural expression. De schoenen van Dechase zijn meer dan een trend. Wij willen zo veel mogelijk impact maken en laten zien dat er hoge kwaliteit tijdloze mode gemaakt kan worden in Afrika. Dit willen we laten zien in Ethiopië, maar ook in Amsterdam. Eenheid is belangrijk voor ons. Zo hebben we met onze pop-up bij Patta in Amsterdam veel mensen bereikt.”

©Dechase

Vakmanschap in Ethiopië

Milki: “Wat veel mensen niet weten, is dat Ethiopië de grootste producent van leer is in Afrika. Ethiopisch leer is zeer kwalitatief en staat bekend om zijn natuurlijke kwaliteiten van helderheid, sterkte en dikte. We zijn er trots op dat we onze producten volledig in Ethiopië produceren. Onze hoogste prioriteit is altijd om zoveel mogelijk lokaal in te kopen. Hierdoor draag je veel meer bij aan de economische groei daar. Wat ook bijzonder is, is dat Tewodros echt alles zelf begeleidt. Voor elk nieuw product wat geproduceerd wordt, gaat hij naar Ethiopië om alles met de hand te controleren. Ook hebben we veel contact met het productieteam in Ethiopië, met name via WhatsApp. Het is veel bellen en veel WhatsAppen.”

Tewodros: “Ethiopië is niet zo bekend als productielanden China of Italië. De werkgelegenheid en financiële groei die wij creëren, is heel belangrijk voor het land. Wij willen bijdragen aan het productieproces daar. We maken vaak mee dat er vertragingen zijn door de omstandigheden van het land. Soms valt de stroom bijvoorbeeld uit. Dit zijn tegenslagen waar écht niemand iets aan kan doen. Dit is tevens de reden waarom ik er zo vaak heen ga en er zo bovenop zit: ik wil helpen om die issues te verkleinen. Als je ergens voor betaalt, moet je natuurlijk ook een goed product krijgen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DECHASE (@dechaseworld)