vogues-talent-to-watch-ledgebound-iedere-seconde-die-ik-heb-besteed-ik-aan-ontwerpen-213492
©Ledgebound

In Vogue’s Talent to Watch vind je de volgende generatie creatievelingen die mode en cultuur vormgeven. Wat deze groep kenmerkt is dat ze jong, creatief en onconventioneel zijn. Zij bepalen de toekomst. Deze maand: Luuk Lammers (23) uit Weert. Onder het alias Ledgebound maakt hij custom-made kleding en duurzame ready-to-wear collecties met een verhaal.

Vogue’s Talent to Watch: Ledgebound

“Mijn creaties zijn gemaakt met oude kleding en deadstock. Alles wat ik maak heeft een verhaal. Door mijn Game Art studie heb ik geleerd hoe belangrijk het is dat iets een verhaal heeft. Ieder personage dat je aankleedt in een spel bewandelt een uniek pad, evenals mensen. Ik vind het daarom belangrijk dat ieder kledingstuk net zo uniek is. Iedere seconde die ik heb, besteed ik ook aan kleding. Voor het slapengaan denk ik aan nieuwe elementen die ik de volgende dag wil uitwerken, en in mijn slaap droom ik als het ware over kledingontwerp.”
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
©Ledgebound

Eerste inspiratiebron

“Als ik nadenk over waar mijn eerste inspiratiebron, dan moet ik denken aan mijn moeder. Ze maakte vroeger altijd zelf mijn carnavalskleding. Ik vond dit als kind zo inspirerend om te zien. Zo’n kostuum heb je natuurlijk niet in een dag af, dus ik kreeg echt het hele process mee. Iedere dag ging ik kijken wat ze nu weer had toegevoegd of aangepast. Beetje bij beetje zag ik mijn kostuum steeds completer worden. Dat meemaken, als kind, is zo inspirerend en leuk. Dat genot herken ik nu ook in mijn eigen creatieve proces.”

Punk

“Ik haal mijn meeste inspiratie uit punk. Iedereen in Nederland groeit op in een kapitalistische samenleving. Ik wil daar met mijn werk boven staan. Net als punk. Punk is niet wild om je heen slaan, het is altijd omhoog slaan. Mijn ouders steunen me in mijn passie voor creatie, zelfs wanneer ze sommige dingen niet begrijpen. Zo vraagt mijn vader zich wel eens af waarom ik me als modeontwerper met politiek bemoei.”

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

De toekomst

“Wat ik nog allemaal op de planning heb staan? Een eigen pop-up begin september. Met live acts, coole designers en meer. Het wordt een fijne plek om ook andere jonge creatives te ontmoeten. Ook wil ik mijn andere talenten ontwikkelen, zoals het maken van muziekvideo’s. Voor Ray Fuego (rapartiest, red.) had ik de creatieve verantwoordelijkheid voor de graphics op zijn nieuwste album op Spotify. Dit was een succes, dus wie weet wat ik nog allemaal kan doen. Of ik voor altijd ontwerper blijf, durf ik niet te zeggen. Niemand kan in de toekomst kijken – ik ook niet.”