Het is anno 2024 algemeen bekend dat vrouwelijk ondernemerschap een krachtige motor voor economische groei en sociale vooruitgang is; vrouwelijk ondernemerschap stimuleert niet alleen diversiteit, maar draagt ook bij aan innovatie en het creëren van een inclusievere businesswereld. Maar waarom zijn vrouwen dan nog steeds zo ondervertegenwoordigd als het gaat om ondernemen? Wat moet er gebeuren om meer vrouwelijke leiders in bedrijven te krijgen? En wat voor stappen kun je zelf zetten als je ondernemer wil worden? We vragen het aan Wingee Sin, Global Program Director van het Cartier Women’s Initiative, een programma dat vrouwelijke ondernemers ondersteunt in hun streven naar leiderschap en zakelijk succes.
Het belang van vrouwelijk ondernemerschap
Wingee Sin benadrukt het belang van vrouwelijk ondernemerschap in het huidige tijdperk: “Vrouwelijke ondernemers spelen een cruciale rol bij het creëren van een inclusievere ondernemersgemeenschap. Hun unieke perspectieven en ervaringen brengen diversiteit en veerkracht naar de zakelijke arena, waardoor innovatieve oplossingen ontstaan voor complexe maatschappelijke uitdagingen.”
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Onderzoeken en statistieken benadrukken de onmiskenbare positieve bijdrage van vrouwelijke ondernemers aan de economie en maatschappij. Zo blijkt uit verschillende studies dat bedrijven geleid door vrouwen vaak een hogere omzetgroei kennen en financieel veerkrachtiger zijn, zelfs in tijden van economische onzekerheid (zie bijvoorbeeld het Women Entrepreneurs Index van de Global Entrepreneurship Monitor). Bovendien tonen onderzoeken aan dat diversiteit in leiderschapsteams innovatie bevordert en de besluitvorming verbetert, zo blijkt uit het Women in Business-rapport van Grant Thornton. Tot slot brengen vrouwelijke ondernemers niet alleen nieuwe perspectieven en ideeën naar de tafel, maar spelen ze ook een cruciale rol bij het creëren van inclusieve werkplekken en het stimuleren van economische groei op zowel lokaal als mondiaal niveau, aldus het Gender Diversity in Business-rapport van McKinsey & Company.