Je kunt echter discussiëren over hoe eerlijk dit is. Tegenstanders van gelijke lonen zullen het verschil in populariteit tussen mannen- en vrouwenvoetbal ter sprake brengen. En ja, naar voetballende mannen kijken over het algemeen, zeker op clubniveau, meer mensen – zowel in stadions, die bij mannen vaak voller zitten, als op televisie. Daarbij (of eigenlijk: daardoor) gaat er ook gewoon meer geld om in het mannenvoetbal. Meer kijkers betekent grotere sponsordeals, en dus hogere inkomsten en hogere lonen.
Voorstanders van gelijke lonen zullen ten eerste wijzen op algemene gelijkwaardigheid. Want waarom zouden mannelijke sporters überhaupt meer betaald moeten krijgen dan hun vrouwelijke collega’s? En dan zijn er nog de resultaten. Laten we even specifiek kijken naar de nationale mannen- en vrouwenvoetbalteams. Het vrouwenteam werd in 2017 Europees kampioen en in 2019 runner-up bij het WK. Ook bereikten ze in 2022 op het EK de knock-outfase. Dit terwijl de Nederlandse voetbalmannen zich in 2016 niet eens voor het EK kwalificeerden en in 2018 niet voor het WK (au). In 2020 werd het mannenelftal uitgeschakeld in de achtste finale, in 2022 op het WK in de kwartfinale.
WK vrouwenvoetbal 2023
Dan het nieuwe onderzoek van WOMEN Inc. over het vrouwenvoetbal. Deze belangenorganisatie zet zich sinds 2005 in voor de emancipatie van vrouwen in Nederland. ‘Wij streven naar een samenleving met gelijke kansen voor iedereen, ongeacht gender of sekse. Onze thema’s zijn financiën, werk, gezondheid en media’, zo stelt WOMEN Inc. zelf. Kortom, ze onderzoeken de positie van vrouwen in Nederland, die ze delen met media, politiek en publiek. Zo ook dit nieuwe onderzoek naar de aandacht voor vrouwenvoetbal in Nederland én de manier waarop dit in beeld wordt gebracht. Het hele rapport lees je hier.
In het onderzoek belicht de organisatie de berichtgeving van verschillende media tussen 16 september 2022 en zondag 20 november 2022. Centraal staat de hoeveelheid media-aandacht voor de Eredivisie van het mannenvoetbal versus de Eredivisie van het vrouwenvoetbal (in beide gevallen acht speelrondes, al zijn er bij de mannen achttien teams en bij de vrouwen elf). Gekeken werd naar de verslaglegging van gespeelde wedstrijden online en op televisie. Online werd gekeken naar nieuwsmedia NU.nl, AD, Volkskrant en NOS, en op televisie naar de uitzendingen van NOS en ESPN. Het startpunt van het onderzoek is namelijk representatie; als je als jong meisje veel vrouwenvoetbal op tv ziet, ben je ook eerder geneigd dit te spelen.
Voetballende vrouwen in beeld
We zetten wat belangrijke uitkomsten op een rij. Van alle Eredivisiewedstrijden die op televisie te zien zijn, wordt 91 procent gespeeld door mannen en 9 procent door vrouwen. Wat opvalt is dat, als er voetballende mannen in beeld zijn, 56 procent van deze beelden de mannen in actie toont. Daadwerkelijk voetballend, dus. Bij vrouwen is dit slechts 16 procent.
Je leest het goed: de manier waarop vrouwelijke voetballers in beeld komen, is dus heel anders. Uit eerder onderzoek bleek al ‘dat vrouwen op foto’s en in televisiebeelden in de sportmedia vaak passief en in traditioneel vrouwelijke poses in beeld worden gebracht’. Dit nieuwe onderzoek naar de representatie van professioneel voetballende vrouwen bevestigt dit. ‘De vrouwen zijn met name passief in beeld: in veel gevallen zelfs zonder enige context van het voetbal maar eerder knuffelend op het veld of lachend in de camera’, zo valt te lezen in het onderzoek.