Bijna alle modemerken claimen tegenwoordig duurzaam te zijn. Ze moeten ook wel. Sustainability is de nieuwe norm, die je als merk niet meer kunt negeren. We vragen sustainable lifestyle expert Marieke Eyskoot of het eigenlijk wel mogelijk is; écht duurzaam zijn als kledingmerk. “Dat ligt ten eerste aan jouw definitie van duurzaamheid, maar zelf zeg ik altijd ‘gemaakt met respect voor mensen en onze omgeving’.”
Veelomvattend proces
“Merken die zo duurzaam mogelijk willen zijn, moeten ervoor zorgen dat ze zo min mogelijk negatieve impact hebben op het milieu, mens en dier. Het liefst zelfs een positieve impact. En dat is best moeilijk als er iets gemaakt wordt, in dit geval kleding. Daarvoor zijn grondstoffen en mensen nodig, dus heb je impact.
Een kledingstuk is niet iets wat aan een boom groeit en geplukt kan worden. De productieketen is een veelomvattend proces. Denk bijvoorbeeld aan een katoenen item; dat gaat van het zaaien en verbouwen van katoen, tot het weven van stoffen, wassen, kleuren, alles wat in de fabriek gebeurt (naaien enz.) tot de transport naar distributiecentra en winkels. Als modemerk moet je ervoor zorgen dat het met het milieu, maar ook met alle mensen in de hele keten oké gaat. Dat ze niet worden uitgebuit om ons aan te kleden, goede arbeidsuren hebben en een leefbaar loon krijgen.