women-by-women-een-wererldwijde-open-call-door-photovogue-339745
©Vogue

De PhotoVogue Global Open Call 2025 nodigt alle vrouwelijke kunstenaars en iedereen die zich identificeert als vrouw uit om werk in te zenden. Het werk moet de verschillende manieren waarop vrouwen zichzelf en elkaar vertegenwoordigen onderzoeken door middel van fotografie en video. Dit is Women by Women van PhotoVogue.

‘Women by Women’ van PhotoVogue

Vertegenwoordiging is een noodzaak. Het geloof dat rechten, zichtbaarheid en erkenning onherroepelijk zijn. Dat is door het huidige politieke klimaat aan diggelen geslagen. Over de hele wereld zijn we getuige van een toenemende terugslag tegen de autonomie van vrouwen, van reproductieve rechten tot vrijheid van meningsuiting.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Nu deze rechten worden betwist, is het belangrijker dan ooit om niet alleen na te denken over hoe vrouwen worden gezien, maar ook over hoe ze ruimte blijven creëren voor hun perspectieven. In een wereld waarin onze stem en visie continu ter discussie staan, is representatie zowel een daad van verzet als een kracht tot verandering.

Generaties lang vochten vrouwen niet alleen om terug te eisen hoe ze gezien worden, maar ook om hun recht om te zien. Op hun eigen voorwaarden. Bij fotografie en video gaat het niet meer alleen over esthetiek, maar ook over macht.

Dit jaar is de PhotoVogue Global Open Call gewijd aan Women by Women – een viering van de talloze manieren waarop vrouwen zichzelf en elkaar vertegenwoordigen door middel van fotografie en video.

De tekst gaat verder onder de afbeeldingen.

Werk van Amber Pinkerton
©Amber Pinkerton
Werk van Bettina Pittaluga
©Bettina Pittaluga

Hoewel door vrouwen geleide perspectieven in fotografie, film en video zich hebben uitgebreid, blijven systemische barrières bestaan. Vrouwen worden nog steeds geconfronteerd met ongelijkheden op het gebied van zichtbaarheid, kansen en financiële stabiliteit. Ondertussen hebben digitale platforms, hoewel ze nieuwe mogelijkheden voor representatie bieden, de vrijheid van meningsuiting van vrouwen beperkt.

The Female Gaze

The Female Gaze, met kunstenaars als Cindy Sherman, Petra Collins, Aida Muluneh, Nan Goldin en Zanele Muholi, werd in 2016 onder de loep genomen tijdens het PhotoVogue Festival. Dat is niet langer de tegenhanger van The Male Gaze. Omdat het vasthoudt aan een strikte tweedeling. Hedendaagse feministische en kritische theorieën laten ons anders kijken naar representatie: ze moedigen een bredere, meer fluïde benadering aan. Waarin intersectionaliteit en zelfdefinitie centraal staan.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Werk van Sophia Wilson
©Sophia Wilson

Deze mensen hebben deze evolutie onder anderen vormgegeven:

  • Bell hooks. Onderzoekt hoe ras, klasse en verzet de manier van kijken van vrouwen bepalen.
  • Judith Butler. Betoogt dat gender vloeibaar is en voortdurend evolueert.
  • Rosi Braidotti. Legt een verband tussen identiteit en technologie, omgeving en verschuivende sociale structuren.
  • Audre Lorde. Herdefinieert verschil als een bron van macht in plaats van verdeeldheid.
  • Sylvia Wynter. Stelt koloniale en raciale hiërarchieën ter discussie die dominante visuele paradigma’s vormgeven.
  • Donna Haraway. Daagt essentialisme uit en pleit voor hybriditeit en onderlinge verbondenheid.

Omarmen

Door deze perspectieven te omarmen, stappen we voorbij vaste hokjes en erkennen we dat de blik van vrouwen voortdurend wordt gevormd door hun ervaringen. Geschiedenis en de sociale en politieke krachten die hen beïnvloeden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Werk van Kate Biel
©Kate Biel
Werk van Ramona Wang
©Ramona Wang

Deze open oproep is niet alleen om een unieke “vrouwenblik” te definiëren, maar eerder om de grenzeloze manieren waarop vrouwen visie zien, interpreteren en reconstrueren te omarmen. Het gaat niet om het tegenspreken van dominante visuele paradigma’s. Ook gaat het om het bevestigen van de perspectieven van vrouwen als divers, vloeiend en iets dat ze zelf bepalen.

We verwelkomen inzendingen van alle vrouwen en degenen die zich identificeren met vrouwelijkheid. Ongeacht ras, genderidentiteit, seksualiteit, capaciteiten en sociaal-politieke achtergronden. Identiteit wordt niet alleen gevormd door wie de camera vasthoudt. Maar ook door gezien te worden. Zoals Susan Sontag ons herinnert in On Photography, geeft fotografie niet alleen de werkelijkheid weer, maar construeert deze ook.

In een tijd waarin de identiteit van vrouwen wordt aangevallen. Waarin hun rechten en hun bestaan worden uitgewist, is het fotograferen van vrouwen een daad van bevestiging. Het is een verklaring dat ze bestaan en dat ze gezien worden. Op hun eigen voorwaarden.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Werk van Peyton Fulford
©Peyton Fulford
Emma Sarpaniemi
©Hilma 001 Emma Sarpaniemi

In 2016 was The Female Gaze een cruciale interventie in een wereld waar de perspectieven van vrouwen lange tijd over het hoofd waren gezien. Het was een essentiële stap in het terugwinnen van ruimte in de beeldcultuur.

In 2025 bevestigt Women by Women dat de visie van vrouwen niet slechts een reactie is op The Male Gaze, maar een krachtige kracht op zichzelf, vrij om haar eigen verhaal vorm te geven. Als de camera macht heeft, laten we die dan gebruiken – met onze eigen stem, op onze eigen manieren.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Werk van Mikhailia Petersen
©Mikhailia Petersen

Wie zoeken we?

We zoeken vrouwelijke fotografen en videomakers van over de hele wereld wiens werk frisse en meeslepende perspectieven biedt in alle genres, van mode tot documentaire, portretten, beeldende kunst en daarbuiten.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Henriette Sabroe Ebbesen
©Henriette Sabroe Ebbesen

Deelnamecritera en inzendperiode

Inzendingen zijn gratis en open op Picter van 18 maart tot 1 juni (sluit om middernacht CET).  Open voor alle vrouwen, inclusief degenen die zich identificeren als vrouw, van 18 jaar en ouder. Als je al eerder hebt meegedaan aan een PhotoVogue Open Call, moedigen we je aan om een nieuw project in te zenden.

Geaccepteerde media en thema’s

Fotografie-, video- en multimediaprojecten in alle genres, van mode tot documentaires, portretten, beeldende kunst en daarbuiten. Waarin wordt onderzocht hoe vrouwen zien en gezien worden.

AI-gegenereerde werken komen niet in aanmerking.

Je kunt inzenden als je voldoet aan de volgende criteria:

  1. Een serie van maximaal 15 beelden (video-elementen toegestaan)
  2. Een videofragment van maximaal 60 seconden

Doe mee!

Jury en beoordelingsproces

Een jury bestaande uit Vogue-redacteuren en internationale visuele experts zal de inzendingen beoordelen, zodat een breed en inclusief perspectief gewaarborgd is.

Als je ook inzendt voor onze andere open oproepen, kun je hier met een ander project solliciteren.

Gedragscode

PhotoVogue behoudt zich het recht voor om deelnemers op te nemen of te diskwalificeren om een veilige, inclusieve en respectvolle creatieve ruimte te waarborgen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Werk van Eleonora d'Angelo
©Eleonora d’Angelo

Subsidies en kansen

We reiken in totaal 12.000 dollar aan beurzen uit aan drie kunstenaars van wie het werk conventies uitdaagt en creatieve mogelijkheden vergroot:

  • 6000 dollar – Outstanding Vision Grant. Voor een kunstenaar die creatieve grenzen verlegt.
  • 4000 dollar – Vision Grant. Voor een kunstenaar met een meeslepend en uniek perspectief.
  • 2000 dollar – Rising Voice Grant. Voor een opkomende kunstenaar die originaliteit en belofte laat zien.

Erkenning en bekendheid

Geselecteerde kunstenaars zijn te zien zijn tijdens de volgende editie van het PhotoVogue Festival. De kans krijgen om gepubliceerd te worden in Vogue edities wereldwijd en geselecteerd worden om deel te nemen aan de volgende PhotoVogue Virtual Portfolio Reviews.

Blijf op de hoogte van meer mogelijkheden en updates tijdens de open call.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.