bijna-20-jaar-na-de-lancering-van-zijn-label-brengt-erdem-moralioglu-zijn-eerste-tas-uit-314192
©Fujio Emura

Velen van ons dromen, lezen en fantaseren over sprookjesachtige eindes. Maar een sprookjesachtig begin? Niet zo vaak, tenzij je Erdem Moralioglu bent. Al bijna twintig jaar bouwt de ontwerper aan zijn gelijknamige label met dromerige jurken en romantische brokaten die passen bij heldinnen uit sprookjesboeken in de ene weelderige botanische kleur na de andere. Pas nu begint Erdem met de lancering van een tas, die de toepasselijke naam Bloom heeft gekregen.

Erdem lanceert eerste tas

“Het voelde als iets wat ik wilde doen voordat we twintig werden”, zegt Moralioglu lachend. “Het begon met de laatste collectie, die me echt aan het denken zette over verschillende iteraties van accessoires en het idee om iets te maken. We begonnen te spelen met een enkel stuk leer en het was een heel organisch proces.” Dit resulteerde in een opvallende handtas die de dualiteit van pragmatisme en poëzie, mannelijk en vrouwelijk – die overigens de rode draad in zijn werk vormen – benadrukt. De Bloom, die in november uitkomt, zal verkrijgbaar zijn in drie kleuren (groen, zwart en crème), twee maten (medium en mini) en twee materialen (kalfsleer en fluweel).

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

De tas debuteerde tijdens de lente/zomer-2025 show van Erdem in Londen, die was geïnspireerd door de baanbrekende schrijfster Radclyffe Hall uit het begin van de twintigste eeuw. “Hall leefde onder de naam John, droeg mannenpakken en leefde heel openlijk met een partner die Una heette”, legt hij uit. “Er was iets aan de tas en het gebaar om hem heel dicht tegen je aan te houden dat aanvoelde als een interessant contrast met de zeer mannelijke silhouetten die ik aan het verkennen was.”

Een praktisch detail is dat de boxy vorm van de Bloom zacht en buigzaam is, zodat je er nooit extreem voorzichtig mee hoeft te zijn. De eigenzinnigheid en poëzie schijnen door in de Art Nouveau-achtige koperen bloem die ook als handvat aan de bovenkant van de tas dient. Ambachtelijk gemaakt in Forlì (een kleine stad ten noordoosten van Florence) – elk handvat alleen al kost uren om te beeldhouwen – lijkt het op een kruising tussen een roos en een tulp. (De tas kan ook als crossbody worden gedragen met de afneembare band.)

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Erdem's nieuwe tas tijdens de lente/zomer-2025 collectie
©Spotlight

Liefde voor bloemen

Moralioglu’s liefde voor bloemen begon in zijn jeugd in Montreal, waar hij zijn pubertijd doorbracht in wat hij omschrijft als een “perfect vierkant, geel gepleisterde bungalow in de buitenwijken”, omringd door een tuin met tulpen die werden onderhouden door zijn moeder.

Vandaag de dag – als hij en zijn man, architect Philip Joseph, niet op pad zijn voor een bezoek aan hun favoriete tuinen in Great Dixter in East Sussex – is hij bezig met zijn eigen bloeiende tuin van zijn herenhuis in Bloomsbury. Hoewel het uitkijkt over een ontheiligde begraafplaats, is dit de plek waar Erdem Moralioglu de meest overvloedige schoonheid vindt. “Het is piepklein en was een weerbarstig beest toen we er in 2020 kwamen wonen, maar nu staan er prachtige magnoliabloesems en rozen”, zegt hij. Zoals het einde van veel verhalen duurt het soms even voordat de magie zich openbaart.

De Great Dixter tuinen in Sussex
©Getty Images
De geliefde Great Dixter-tuinen in Sussex.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.