Gucci mag dit seizoen dan wel in een wissel van de wacht zitten – na het vertrek van Alessandro Michele als creatief directeur in november neemt Sabato De Sarno het roer over –het merk is wel trouw gebleven aan zijn erfgoed. Zo waren in de herfst/wintercollectie 2023-collectie meerdere tassen te zien met knipogen naar de ontwerpen van zowel Michele als de eerdere hoofdontwerper Tom Ford.
Tom Ford’s Horsebit is terug
Één accessoire viel in het bijzonder op: twintig jaar na dato is er een nieuwe opleving van Fords Horsebit clutch. Deze verscheen toen in de collecties voor herfst/winter 2003 en lente/zomer 2004. Dit keer kwam de vernieuwde kettingtas voorbij met de kenmerkende hardware van het Italiaanse modehuis in een reeks kleuren en prints, waaronder met Gucci’s klassieke monogramontwerp en iconische streep.
“Altijd dacht ik dat de originele Gucci Horsebit-clutch enigszins over het hoofd werd gezien. Ik vroeg me af waarom het nooit de status had bereikt die het verdiende,” vertelt Neil Leonard. Hij is een Tom Ford-verzamelaar en oprichter van Lab2022. “Een van de strategieën van Ford, toen hij het zeer slaperige huis Gucci nieuw leven inblies, was om alle oorspronkelijke iconen te nemen, ze op te blazen en ze te doen herleven als de statussymbolen die ze ooit waren. De Gucci Horsebit op deze clutch is enorm. Het is echt iconisch.”

Populariteit van Tom Ford bij Gucci
Gezien de populariteit van Tom Fords tijd bij Gucci in de afgelopen jaren, is het logisch dat het accessoire nu een comeback maakt. “We hebben nu al een paar jaar een noughties revival, dus de terugkeer van de Horsebit-clutch was voor mij vrij logisch,” legt Marie Blanchet, oprichter van Mon Vintage, uit. “De ontwerpen van Tom Ford behoren tot de meest gewilde items.”
Met de heruitgave van de Horsebit-clutch volgt Gucci de trend om oude klassiekers uit het archief terug te brengen. Dit gebeurde ook met de populaire Jackie-tas en de Diana – populair geworden door de voormalige prinses van Wales. Toen beide modellen opnieuw werden uitgebracht, was er een sterke stijging van de vraag ernaar op de vintage markt. Dat betekent dat het nú tijd is om te investeren in de originele tas uit het Tom Ford-tijdperk.