De laatste tijd houdt de modewereld ervan om je twee keer naar een ontwerp te laten kijken. Optische illusie-kleding is een rage op de catwalk, omdat ontwerpers alledaagse silhouetten – van hoodies en jassen tot hakken – een surrealistische draai geven. Zo debuteerde Jonathan Anderson bij Loewe jurken die zijn bespoten, zodat ze lijken op kleinere jurken. En bij Bottega Veneta creëerde Matthieu Blazy soklaarzen, jeans en dress shirts die (verrassing!) gemaakt bleken te zijn van boterzacht leer. Het is een chique spel van trucjes en Louis Vuitton is het nieuwste merk dat meedoet. De nieuwe pumps van het Franse modehuis zijn, nou ja, eigenlijk helemaal geen pumps. Maar nu is de vraag: zou jij de optische illusie-laarzen van Louis Vuitton ook echt dragen?
De optische illusie-laarzen van Louis Vuitton
Tijdens de herfst 2023-presentatie in Parijs stuurde Louis Vuitton modellen in optische illusie-laarzen de catwalk op. De laarzen reiken tot net onder de knie en lijken op een been met een witte geribbelde sok en een zwarte pump (beide zijn met de hand op de laars geschilderd). De laars in trompe-l’oeil-stijl, met de naam Illusion High Boot, is verkrijgbaar in twee verschillende huidtinten en kost ruim 2200 euro. (En dan is er ook nog een enkelversie, voor dezelfde prijs.) Het is een brutaal, al dan niet provocerend schoensilhouet. Toch is het geen onlogische zet voor Louis Vuitton; het modehuis is altijd innoverend op het gebied van lederbewerking.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Zijn de laarzen absurd? Absoluut. Niet iedereen wil een schoen dragen die op iets anders lijkt. Maar ze komen wél op een moment dat onverwachte ontwerpen de overhand krijgen in de wereld van de accessoires. Heb je bijvoorbeeld de make-upborstelhakken van Loewe al gezien? Of Balenciaga’s laarsjes van schapenvacht met vijf tenen? Of de sleehakken van GCDS met chromen tanden? Prêt-à-porter draait misschien om quiet luxury (waarbij stille luxemerken als Phoebe Philo en The Row, ontworpen door vrouwen voor vrouwen, domineren), maar de schoenenwereld heeft zeker een goed gevoel voor humor. Niet alles kan tenslotte serieus zijn. Of om in Sex and the City-taal te spreken: “No one’s fun anymore! What ever happened to fun!”