Er is een grote designerstoelendans gaande. Eind september werd bekend dat Burberry’s Riccardo Tisci afscheid nam van het Britse modehuis (waarvoor voormalig Bottega Veneta-creative director Daniel Lee in de plaats kwam), en afgelopen week deelde ontwerper Raf Simons dat hij stopt met zijn gelijknamige label. Ook zijn er grote veranderingen op komst bij Gucci. Zo is het nu – na vele geruchten die de ronde deden – officieel dat Alessandro Michele, die daar sinds 2015 creative director is, het Italiaanse modehuis gaat verlaten.
Alessandro Michele verlaat Gucci
Woensdag meldde WWD dat Gucci die dag nog met een verklaring zou komen waarin het nieuws van Alessandro Michele’s vertrek wordt aangekondigd. Een nabije bron vertelde het medium dat Michele “is gevraagd om een sterke verschuiving in de ontwerpen in gang te zetten,” wat hem niet zou zijn gelukt. Een andere bron deelde dat François-Henri Pinault, voorzitter en CEO van Kering (het moederbedrijf van Gucci) het tijd vindt voor “afwisseling”. Later volgde inderdaad een officieel statement van het modehuis waarin het vertrek van de ontwerper bekend werd gemaakt.
Michele gaf ook zijn eigen verklaring: “Er zijn momenten waarop wegen zich scheiden vanwege de verschillende perspectieven die ieder van ons heeft. Vandaag eindigt voor mij een buitengewone reis van meer dan twintig jaar binnen een bedrijf waaraan ik onvermoeibaar al mijn liefde en creatieve passie heb gewijd. Gedurende deze lange periode is Gucci mijn thuis geweest, mijn geadopteerde familie.
Aan deze uitgebreide familie, aan alle personen die haar hebben verzorgd en gesteund, stuur ik mijn meest oprechte dank, mijn grootste en meest hartelijke omhelzing. Samen met hen heb ik gewenst, gedroomd, verbeeld. Zonder hen zou niets van wat ik heb opgebouwd mogelijk zijn geweest. Aan hen gaat mijn meest oprechte wens uit: mogen jullie je dromen blijven cultiveren, de subtiele en ontastbare materie die het leven de moeite waard maakt. Mogen jullie je blijven voeden met poëtische en inclusieve beelden en trouw blijven aan jullie waarden. Mogen jullie altijd leven vanuit jullie passies, voortgestuwd door de wind van vrijheid.”
Frisse wind
Dit betekent de zoveelste grote verandering voor Kering in korte tijd. Slechts een jaar geleden nam het bedrijf afscheid van Daniel Lee als hoofdontwerper bij Bottega Veneta, die het modehuis volledig nieuw leven wist in te blazen. Lee is vervangen door de huidige creative director, de Belgische Matthieu Blazy.
Na jarenlang bij Gucci gewerkt te hebben, begon Michele in 2015 als creative director. In de ruim zeven jaar die volgde, bracht hij enorme veranderingen teweeg. Waar het Italiaanse modehuis eerst vooral bekend stond om zijn vrouwelijke en sexy ontwerpen, zorgde Michele voor een meer edgy, op vintage geïnspireerde esthetiek. Bovendien vervaagde de ontwerper de grenzen tussen mannen- en vrouwenmode en combineerde hij de twee in 2017 tot dit jaar. Zo kondigde Michele vorige maand nog aan dat Gucci zijn shows weer losgekoppelt. Ook keert het modehuis weer terug naar de kalender van de mannenmodeweek.
Onder Michele’s bewind bereikte Gucci nieuwe hoogten, zowel commercieel als op creatief vlak. Het Italiaanse modehuis ontwikkelde zich de afgelopen jaren tot een van de gewilde modelabels, en is dit jaar zelfs uitgeroepen tot de aller populairste. Dat kwam voornamelijk door de samenwerkingen die Gucci afgelopen jaar aanging, zoals de recente samenwerkingen met Adidas en popster Harry Styles.