wat-is-er-aan-de-hand-met-balenciaga-een-tijdlijn-232722
©ABACAPRESS.COM

Balenciaga ligt onder vuur door niet één, maar twee campagnes. Wat er aan de hand is? We zetten de gebeurtenissen op een rij.

Wat is er precies aan de hand?

16 november: Balenciaga kondigt eerste home-collectie aan

In een persbericht kondigt het modehuis een eerste collectie met woonartikelen aan. Deze bevat uiteenlopende artikelen: beddengoed, servies, glaswerk, maar ook accessoires voor dieren. Dit nieuws wordt ook gebracht op Vogue.nl. In het persbericht noemt het merk de campagne de ‘Balenciaga Gift Shop’. Documentairefotograaf Gabriele Galimberti legde de collectie vast, die werd uitgestald rondom kinderen. Galimberti staat bekend om zijn portretten van mensen met verzamelde objecten in hun eigen leefomgeving.

22 november: Balenciaga onder vuur

Online ontstaat commotie rondom de foto’s van de home-collectie. In de beelden zijn kinderen te zien die pluche berentassen vasthouden. De beren zijn gekleed in bondagekleding.

Daar blijft het niet bij: in de campagnebeelden van de samenwerking tussen Balenciaga en Adidas werden papieren als props gebruikt. Een van deze papieren blijkt een gerechtelijk document te zijn waarin wordt verwezen naar Ashcroft v. Free Speech Coalition. In deze rechtszaak schrapte het Hooggerechtshof delen van de federale Child Pornography Prevention Act van 1996 die ‘virtuele kinderpornografie’ verboden.

23 november: campagne wordt geschrapt

Nadat online rondgaat dat Balenciaga pedofilie zou steunen, trekt het modehuis de campagne terug. Creatief directeur Demna Gvasalia biedt via een verklaring excuses aan. Hij schrijft: ‘We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele aanstoot die onze holidaycampagne mogelijk heeft veroorzaakt. Onze pluche berentassen hadden in deze campagne niet bij kinderen gebruikt mogen worden. We hebben de campagne per direct van alle platformen verwijderd.’

In een tweede bericht verontschuldigt Balenciaga zich ook voor de documenten van het Hooggerechtshof die werden gebruikt in de campagne met Adidas. In de verklaring: ‘We bieden onze excuses aan voor het weergeven van verontrustende documenten in onze campagne. We nemen deze zaak zeer serieus en ondernemen juridische stappen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor het maken van de set en het toevoegen van niet-goedgekeurde items voor onze fotoshoot voor de lentecampagne van 2023. We veroordelen misbruik van kinderen ten stelligste, in welke vorm dan ook. Wij staan voor de veiligheid en het welzijn van kinderen.’

23 november: Gabriele Galimberti komt met statement

Op dezelfde dag brengt ook fotograaf Gabriele Galimberti een uitgebreid statement naar buiten via Instagram. Hier schrijft hij dat hij niet in de positie is de keuzes van Balenciaga te becommentariëren, maar dat hij wil benadrukken dat hij ‘op geen enkele manier het recht had noch de producten, noch de modellen, noch de combinatie daarvan te kiezen.’

Galimberti vervolgt: ‘Als fotograaf werd ik enkel en alleen gevraagd de gegeven scène te belichten en de foto’s te maken volgens mijn kenmerkende stijl. Zoals gebruikelijk bij een commerciële fotoshoot is de regie van de campagne en de keuze van de getoonde objecten niet in handen van de fotograaf.’

25 november: Balenciaga klaagt productiebedrijf aan

Balenciaga spant een rechtszaak van 25 miljoen dollar aan tegen productiebedrijf North Six, evenals decorontwerper Nicholas Des Jardins. Dit betreft de shoot van de campagne waarin het document van het Hooggerechtshof wordt gebruikt.

In de ingediende documenten staat dat Balenciaga ‘herstel zoekt voor uitgebreide schade die beklaagden hebben veroorzaakt in verband met een reclamecampagne waarvoor Balenciaga hen had ingehuurd’.

Volgens het modehuis heeft het productiebedrijf kwaadwillig of op zijn minst buitengewoon roekeloos gehandeld. Het document vervolgt: ‘Balenciaga is valselijk en op een gruwelijke manier geassocieerd met een weerzinwekkend en verontrustend onderwerp van de rechterlijke beslissing. Gedaagden zijn aansprakelijk voor alle schade die voortvloeit uit deze valse associatie.’

27/28 november: Kim Kardashian heroverweegt samenwerking met Balenciaga

Ook Kim Kardashian, die de afgelopen jaren intensief met Balenciaga samenwerkt, krijgt veel kritiek na de campagne. Op 27 november verbreekt de realityster haar stilte. Op Twitter schrijft ze: ‘Ik ben de afgelopen dagen stil geweest, niet omdat ik niet walgde en verontwaardigd was over de recente Balenciaga-campagnes, maar omdat ik een kans wilde om met hun team te praten. Om voor mezelf te begrijpen hoe dit heeft kunnen gebeuren.’

Ook schrijft Kardashian dat de ‘veiligheid van kinderen altijd de hoogte prioriteit heeft. Pogingen om kindermishandeling van welke aard dan ook te normaliseren, zouden geen plaats moeten hebben in onze samenleving – punt uit.’

Door met Balenciaga te praten zegt Kardashian te geloven dat ze de ernst van het probleem begrijpen. Toch zegt ze haar relatie met het merk te evalueren. Of er nog een toekomst tussen de twee in zit, baseert Kardashian op ‘de bereidheid verantwoordelijkheid te nemen voor iets dat nooit had mogen gebeuren – en de acties die ze zullen ondernemen als het gaat om de bescherming van kinderen.’

28 november: Business of Fashion trekt prijs voor Demna Gvasalia terug

Door de commotie trekt Business of Fashion (BoF) een prijs terug die was toegekend aan Demna Gvasalia. De creatief directeur zou de Global Voices Award krijgen, een award ter ere van wijlen ontwerper Virgil Abloh. In een statement laat BoF weten: ‘Bij BoF hebben we de veiligheid van kinderen hoog in het vaandel staan. En zoals velen zijn we op zoek naar de waarheid over hoe kinderen verschenen met op BDSM geïnspireerde producten in de recente campagnebeelden van Balenciaga, die volledig in strijd zijn met onze waarden. Als gevolg hiervan zullen we Demna dit jaar niet de Global Voices Award uitreiken.’

Wel nodigt Business of Fashion de leiding van Balenciaga uit naar de uitreiking te komen om verantwoordelijkheid te nemen voor het vrijgeven van deze afbeeldingen en uitleg te geven. BoF laat weten dat Balenciaga hier vanaf ziet.

28 november: Balenciaga brengt nieuw statement naar buiten

Op Instagram deelt Demna Gvasalia een nieuw statement. Hierin schrijft de creatief directeur: ‘We nemen de volledige verantwoordelijkheid voor ons gebrek aan overzicht en controle van de documenten op de achtergrond. We hadden dingen anders kunnen doen.’

Ook zegt het statement dat het bedrijf de manier van werken herziet en dat er nieuwe controles komen die moeten voorkomen dat dit opnieuw gebeurt. Balenciaga zegt ook een samenwerking aan te gaan met organisaties die gespecialiseerd zijn in kinderbescherming en organisaties gericht op het beëindigen van kindermishandeling en -uitbuiting.

‘We willen leren van onze fouten en manieren vinden waarop we een bijdrage kunnen leveren. Balenciaga herhaalt zijn oprechte excuses voor de overtreding die we hebben begaan. Ook bieden we onze excuses aan talenten en partners’, sluit het statement af.

Wordt ongetwijfeld vervolgd.