Balenciaga ligt onder vuur door niet één, maar twee campagnes. Wat er aan de hand is? We zetten de gebeurtenissen op een rij.
Wat is er precies aan de hand?
16 november: Balenciaga kondigt eerste home-collectie aan
In een persbericht kondigt het modehuis een eerste collectie met woonartikelen aan. Deze bevat uiteenlopende artikelen: beddengoed, servies, glaswerk, maar ook accessoires voor dieren. Dit nieuws wordt ook gebracht op Vogue.nl. In het persbericht noemt het merk de campagne de ‘Balenciaga Gift Shop’. Documentairefotograaf Gabriele Galimberti legde de collectie vast, die werd uitgestald rondom kinderen. Galimberti staat bekend om zijn portretten van mensen met verzamelde objecten in hun eigen leefomgeving.
22 november: Balenciaga onder vuur
Online ontstaat commotie rondom de foto’s van de home-collectie. In de beelden zijn kinderen te zien die pluche berentassen vasthouden. De beren zijn gekleed in bondagekleding.
Daar blijft het niet bij: in de campagnebeelden van de samenwerking tussen Balenciaga en Adidas werden papieren als props gebruikt. Een van deze papieren blijkt een gerechtelijk document te zijn waarin wordt verwezen naar Ashcroft v. Free Speech Coalition. In deze rechtszaak schrapte het Hooggerechtshof delen van de federale Child Pornography Prevention Act van 1996 die ‘virtuele kinderpornografie’ verboden.
23 november: campagne wordt geschrapt
Nadat online rondgaat dat Balenciaga pedofilie zou steunen, trekt het modehuis de campagne terug. Creatief directeur Demna Gvasalia biedt via een verklaring excuses aan. Hij schrijft: ‘We bieden onze oprechte excuses aan voor eventuele aanstoot die onze holidaycampagne mogelijk heeft veroorzaakt. Onze pluche berentassen hadden in deze campagne niet bij kinderen gebruikt mogen worden. We hebben de campagne per direct van alle platformen verwijderd.’
In een tweede bericht verontschuldigt Balenciaga zich ook voor de documenten van het Hooggerechtshof die werden gebruikt in de campagne met Adidas. In de verklaring: ‘We bieden onze excuses aan voor het weergeven van verontrustende documenten in onze campagne. We nemen deze zaak zeer serieus en ondernemen juridische stappen tegen de partijen die verantwoordelijk zijn voor het maken van de set en het toevoegen van niet-goedgekeurde items voor onze fotoshoot voor de lentecampagne van 2023. We veroordelen misbruik van kinderen ten stelligste, in welke vorm dan ook. Wij staan voor de veiligheid en het welzijn van kinderen.’