Tijdens de herfst 2024-show van Balenciaga eerder deze maand flaneerden de modellen over de met palmbomen omringde Windsor Boulevard, onder hun armen yogamatten, koffiebekers en boodschappentassen van Erewhon (de lokale biologische supermarkt met cultstatus). Bij die samenwerking hoorde ook speciale merchandise, waaronder een schort, herbruikbaar boodschappentasje en een sapje van houtskool. Was dit weer zo’n catwalk-gimmick waar creative director Demna Gvasalia zo goed in is? Misschien wel. Toch was Balenciaga niet de enige. In de recentste campagne van Bottega Veneta sjouwt A$AP Rocky met iets wat lijkt op een papieren boodschappentas. De tas in kwestie is van kalfsleer en kost € 2000. En in de Louis Vuitton lente/zomer 2024-campagne zie je Rihanna met zes Louis Vuitton-tassen om haar arm – én een koffiebeker in haar hand (uiteraard met kenmerkend LV-patroon). Soortgelijke koffiebekers zag je trouwens ook in de Fendi-show van hetzelfde seizoen, compleet in een handige Fendi-tray. Kortom, de grootste it-bags van dit seizoen zijn eigenlijk gewoon boodschappentassen van de biologische supermarkt, en ook met een koffie to go wil je gezien worden. Maar waarom? Hoe groeide zoiets als een simpele boodschappentas uit tot een it-bag en statussymbool?
Mode en de havermelkelite
Het antwoord op die vraag heeft het een en ander te maken met de havermelkelite. Drink je graag natuurwijn of koffie met plantaardige melk? Draag je Salomons of Birkenstocks? Ga je naar een boetiekgym en heb je een beroep dat je niet kunt uitleggen aan je grootouders? Grote kans dat jij dan tot de havermelkelite behoort, een term die in 2019 bedacht werd door journalist Jonas Kooyman.
Binnen de havermelkelite zie je op het gebied van mode vooral veel Gorpcore: van Salomons en The North Face-fleecetruien tot bodywarmers van Arket en suède instappers van Birkenstock. Enerzijds natuurlijk typisch Nederlands; wat heb je aan een designerjas als je er niet mee kunt fietsen? Maar de internationale versies van HME, waaronder @socks_house_meeting in Londen en @starterpacksofNYC in New York, laten een soortgelijk beeld zien. Kooyman zat onlangs zelf in Athene: “Ik was hier in een small plates-restaurant, met oranje wijn op de kaart en er zaten ook allemaal mensen met Salomons.”