Vorig jaar explodeerde het internet als vanouds; eindelijk hielden ondergoedadvertenties weer eens de gemoederen bezig. Deze keer was de hoofdrol weggelegd voor acteur Jeremy Allen White (bekend van zijn rol als chef in de serie The Bear). Misschien geen ‘hunk’ in de traditionele zin van het woord, maar wel een met ‘karakter’. En in combinatie met zijn nogal afgetrainde lijf maakte White iets los bij de mensen wat een ondergoedcampagne van Calvin Klein niet meer had gedaan sinds een 21-jarige Justin Bieber tien jaar eerder in zijn boxer briefs poseerde.
Opschudden van goede zeden
Tegelijkertijd zorgde het vrouwelijke equivalent met in de hoofdrol FKA twigs – even gorgeous, even sexy – niet voor katzwijm, maar voor verontwaardiging. In Engeland werd de advertentie zelfs verboden omdat er bij de beelden ’te veel is gefocust op haar lichamelijke kenmerken in plaats van de kleding, in die mate dat zij wordt gereduceerd tot stereotype seksueel object’. Een klassiek geval van dubbele standaard, want je kunt met droge ogen nauwelijks beweren dat de foto’s van White vooral inzoomden op zijn intellectuele kant. Vond ook een woedende FKA twigs. “Ik zie dat ‘seksuele object’, zoals ze me hebben genoemd, niet. Ik zie een mooie, sterke vrouw van kleur wier fantastische lichaam meer pijn heeft overwonnen dan je je kunt voorstellen”, reageerde ze op Instagram.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.