We kunnen anno 2024 onze vliegkilometers (oftewel: airmiles) en voedselkilometers berekenen, maar hoe zit het met onze ‘modekilometers’? Iedereen heeft weleens een item online besteld, om er vervolgens achter te komen dat het is verzonden vanuit bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Italië. In die situaties heb je je misschien afgevraagd wat de CO2-impact is van het verzenden van de kleding over de hele wereld naar jouw thuisadres. Vogue zocht het voor je uit.
De CO2-impact van het verzenden van kleding
Veja besloot in 2019 om haar sportschoenen niet langer via de lucht te verzenden nadat het merk ontdekte dat 19 procent van haar producten per vliegtuig werd verzonden – en daarmee 95 procent van de uitstoot van de distributie veroorzaakte. “We zijn direct gestopt met al het vervoer [van onze producten] per vliegtuig”, vertelt Sébastien Kopp, Veja’s medeoprichter en creatief directeur, aan Vogue. Hij merkt op dat de transportemissies van het merk zijn gedaald van 18 procent van de totale CO2-impact in 2019 naar 12,8 procent in 2021. “Sommige winkels kochten Veja-sneakers rechtstreeks in Brazilië in, en lieten ze vervolgens per vliegtuig transporteren. We hebben tegen ze gezegd dat we niet meer met ze zouden samenwerken als ze zouden doorgaan met het transport per vliegtuig.”