We kunnen anno 2024 onze vliegkilometers (oftewel: airmiles) en voedselkilometers berekenen, maar hoe zit het met onze ‘modekilometers’? Iedereen heeft weleens een item online besteld, om er vervolgens achter te komen dat het is verzonden vanuit bijvoorbeeld de Verenigde Staten of Italië. In die situaties heb je je misschien afgevraagd wat de CO2-impact is van het verzenden van de kleding over de hele wereld naar jouw thuisadres. Vogue zocht het voor je uit.
De CO2-impact van het verzenden van kleding
Veja besloot in 2019 om haar sportschoenen niet langer via de lucht te verzenden nadat het merk ontdekte dat 19 procent van haar producten per vliegtuig werd verzonden – en daarmee 95 procent van de uitstoot van de distributie veroorzaakte. “We zijn direct gestopt met al het vervoer [van onze producten] per vliegtuig”, vertelt Sébastien Kopp, Veja’s medeoprichter en creative director, aan Vogue. Hij merkt op dat de transportemissies van het merk zijn gedaald van 18 procent van de totale CO2-impact in 2019 naar 12,8 procent in 2021. “Sommige winkels kochten Veja-sneakers rechtstreeks in Brazilië in, en lieten ze vervolgens per vliegtuig transporteren. We hebben tegen ze gezegd dat we niet meer met ze zouden samenwerken als ze zouden doorgaan met het transport per vliegtuig.”
Het vermijden van luchttransport
Soms kan het vermijden van luchttransport leiden tot moeilijke beslissingen. Neem het succes van Veja’s onlangs opnieuw gelanceerde Volley-model, dat binnen enkele dagen in de winkels was uitverkocht. Aangezien het vijf weken duurt om de sportschoenen vanuit Brazilië over zee te vervoeren, zou het merk met een vliegtuig sneller zijn voorraad kunnen aanvullen en meer producten kunnen verkopen. “Maar ik zei: nee, de mensen wachten er wel op”, aldus Kopp.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Bij het Amerikaanse merk Reformation ligt de focus ook op het zoveel mogelijk vermijden van luchttransport. “Het vervoer wordt een steeds belangrijker onderdeel van ons klimaatactieplan”, legt Kathleen Talbot uit. Zij is de chief sustainability officer en vice president of operations van het merk. Ze merkt op dat de luchttransport van Reformation in 2023 26 procent van de totale uitstoot veroorzaakte. “Vliegreizen zijn twintig tot dertig keer koolstofintensiever dan transport per schip, over de weg of via het spoor.”
Hoewel het rapport Fashion on Climate van McKinsey uit 2018 suggereert dat transport slechts 3 procent uitmaakt van de totale CO2-voetafdruk van de mode, is de kans groot dat het werkelijke cijfer zes jaar later veel hoger ligt. “Het genoemde percentage is berekend vóór de enorme versnelling van fast fashion, dat sterk afhankelijk is van de luchtvracht als middel om snel te leveren, rechtstreeks aan de consument”, merkt Karl-Hendrik Magnus op, leidinggevende bij McKinsey’s kleding-, mode- en luxetak. “Hierdoor zal het aandeel van emissies door transport aanzienlijk toenemen.”