danielle-cathari-is-de-nieuwe-creatief-directeur-van-kith-women-278362
©Courtesy of Kith

Acht jaar na de lancering stelt Ronnie Fieg de Nederlandse ontwerper Daniëlle Cathari aan als creatief directeur van Kith Women. “Ik heb vrouwen altijd dezelfde ervaring willen bieden als mannen. Dat ze het merk en de schoenen op hetzelfde niveau kunnen kopen”, vertelt Fieg. “Maar het was een strijd. Ik wist niet hoe ik het op dezelfde manier moest communiceren en er op dezelfde manier mee verbonden moest zijn. Ik wilde dat de persoon die we aan boord zouden halen het product kon dragen en beleven. Dat ze het merk van binnen en van buiten kent en ademt.”

Daniëlle Cathari creatief directeur van Kith Women

Fieg breidde zijn visie op Amerikaanse sportkleding bij Kith op beroemde wijze uit op een manier die zijn eigen levensstijl (stijl) weerspiegelt. De stoffen luxer, de kleding meer aangepast voor formele en professionele gelegenheden. Het is dan logisch iemand erbij te halen die haar eigen leven kan omzetten in een gewild product. Interessant genoeg was het een andere ontwerper (die ook de Amerikaanse hedendaagse herenkleding veranderde) die Fieg met Cathari verbond. “Mijn vriend Teddy (Santis, oprichter en creatief directeur van Aimé Leon Dore) wist dat ik iemand zocht voor deze functie en stelde Daniëlle voor.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Cathari: “Ik ben vanaf het begin een grote fan van Kith geweest en wist dat ik met de Kith-vrouw kon praten, omdat ik mezelf in haar zag”, legt ze uit. “Dit gevoel werd tastbaarder naarmate de tijd verstreek en ik het merk zag groeien. Tegelijkertijd ontwikkelde ik mijn eigen identiteit als ontwerper en creatief directeur.” Cathari was derdejaars student aan het Amsterdam Fashion Institute, toen ze in 2017 de eerste student werd die de VFiles Fashion Show won. Haar collectie, gemaakt van gedeconstrueerde vintage Adidas trainingspakken, werd zo goed ontvangen dat het merk contact opnam. In 2018 bracht ze in samenwerking met Adidas Originals een collectie uit met haar ‘herwerkte’ kledingstukken. Dit was ook de collectie die Cathari voor het eerst onder de aandacht van Fieg bracht.

Klassiekers opnieuw vormgeven

“Kith had de meeste voorraad en nam het grootste standpunt in over die collectie. Ik vond het geweldig: het was patchwork, kleurrijk. En compleet anders voor die tijd. Dat element van ontwrichting zit ook in het DNA van Kith. Dit zijn de sterke punten die we nodig hebben om ons op de vrouwenkant te concentreren.

Sindsdien werkte Cathari hard aan haar label dat klassiekers op onverwachte manieren opnieuw vormgeeft. Zoals een gebreide kabeltrui waarbij de kabels enigszins scheef langs het lichaam lopen. Of een nylon tech-jack met bijpassende Mod-achtige minirok. Ook onthulde ze eerder dit jaar een samenwerking met Clarks waarin de klassieke Wallabee-stijl in pastelkleuren werd getoond. Clarks is ook een van de vele lopende schoenensamenwerkingen die Fieg voor Kith ontwerpt.

‘Nooit ten koste van draagbaarheid’

“We geloven er allebei sterk in dat producten spannend en anders moeten zijn, maar dat moet nooit ten koste gaan van de draagbaarheid”, zegt Cathari. “We worden allebei excited van dingen creëren die nieuw zijn, maar herkennen ook een relikwie als we er een zien. De komende maanden worden een oefening in het naar boven halen van het ethos, de identiteit en de persoonlijkheid die het merk zo ver hebben gebracht.”

Hoewel Cathari’s eerste collectie pas eind 2024 uitkomt, is ze al volop bezig met de opening van de eerste zelfstandige Kith-winkel voor vrouwen in Soho. Waar in 2011 de allereerste flagship store, inclusief bloemist en koffiebar van Kith werd geopend. “Deze winkel is erg belangrijk voor vrouwen, omdat ze zich dan realiseren dat het merk er net zo voor hen is als voor mannen”, legt Fieg uit. “Het duurde even voordat ik het gevoel had dat het product op hetzelfde niveau was en dat het assortiment over de hele linie goed genoeg was om een ​​winkel te openen. En met Daniëlle aan boord zal het alleen maar beter worden.”

kith women store
©Courtesy of Kith

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue US.