Creatief directeuren komen en gaan bij modemerken en tijdens de fashion weeks in Milaan en Parijs stond een aantal opmerkelijke nieuwe hoofdontwerpers aan het roer. Wij stellen ze aan je voor.
De debuutcollecties van nieuwe creative directors
Te beginnen bij Moschino. In maart 2023 stapte Jeremy Scott na tien jaar op. Davide Renne werd in november vorig jaar benoemd als opvolger, maar overleed kort na de aankondiging. Appiolaza werd minder dan een maand voor de show voorgesteld als nieuwe creative director. Op dezelfde dag in Milaan waren er nog twee debutanten: Matteo Tamburini voor Tod’s en Walter Chiapponi voor Blumarine.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
In Parijs liet Chemena Kamali zien wat ze voor ogen had voor Chloé en Seán McGirr, die eerst bij JW Anderson zat, had de taak het legendarische merk Alexander McQueen te leiden. Op een rij: opmerkelijke looks van de herfst/winter 2024-collecties van de nieuwe creative directors.
Moschino – Adrian Appiolaza
Op 22 februari, tijdens Milan Fashion Week, liet de 51-jarige Adrian Appiolaza zijn eerste collectie voor Moschino zien. De Argentijn verliet in zijn twintiger jaren thuisland Argentinië om zijn modedroom te volgen in Engeland en bouwde sindsdien een indrukwekkende cv op. Een greep uit de lijst merken waar Appiolaza voor heeft gewerkt: Chloé, JW Anderson en Loewe.
Ervaring was dan ook een pre voor het Italiaanse modehuis dat na het plotselinge overlijden van Davide Renne ineens zonder creative director kwam te zitten. Volgens een persbericht putte Appiolaza inspiratie uit het werk van oprichter Franco Moschino. Dit zie je aan de komische elementen, zoals een papieren hoed en een ketting met een goudkleurige stropdas als hanger. Anders dan bij de collecties van Scott die enorm expressieve mode bracht bij Moschino zien we in de nieuwe collectie meer mode voor het dagelijks leven.

Tod’s – Matteo Tamburini
23 februari was het show time voor Matteo Tamburini. December vorig jaar werd hij benoemd als Tod’s creative director. De 41-jarige ontwerper werkte sinds 2017 bij Bottega Veneta, daarvoor was hij senior designer bij Céline. Waarom Tamburini november vorig jaar is aangenomen bij Tod’s? “Onder andere voor zijn moderne visie op hoge kwaliteit en Italiaanse levensstijl”, aldus Tod’s Group CEO Diego Della Valle in een persbericht.
Tamburini nam het stokje over van Walter Chiapponi, die datzelfde jaar in juli aan de slag ging bij Blumarine. De debuutcollectie van Tamburini is qua kenmerken niet drastisch anders dan de mode die Chiapponi vier jaar lang uitbracht bij Tod’s: elegant, modern en Italiaans. Het stedelijke en sportieve design in neutrale kleuren waar de mode van Tod’s om bekendstaat bleef gewaarborgd.

Blumarine – Walter Chiapponi
En dan de man die Tod’s inruilde voor Blumarine: Walter Chiapponi. De Italiaan toonde op 23 februari, dezelfde dag als de show van Tod’s tijdens Milan Fashion Week, zijn debuutcollectie voor Blumarine. Chiapponi nam in november 2023 het roer over van Nicola Brognano, die bekendstond om zijn nostalgische nineties en jaren 2000 geïnspireerde handtekening, zoals lage broeken en statementriemen met glitters.