Voor de couturecollectie van lente/zomer 2023 liet creatief directeur Maria Grazia Chiuri zich inspireren door Josephine Baker, Marlene Dietrich en andere krachtige vrouwen uit de jaren twintig. Lees hier alles wat je wil weten over de coutureshow van Dior.
Dior coutureshow lente/zomer 2023
Collectie geïnspireerd op de roaring twenties
De haute couture-collectie van Maria Grazia Chiuri voor Christian Dior is geïnspireerd door Josephine Baker en de glitter en glamour die haar tijd bepaalden. Verder is de collectie ook een die past bij de huidige mentaliteit. De minimale lijnen en vervaagde kleuren staan ook voor de not-so-roaring-twenties waarin we ons bevinden. “Ik kwam terug van kerst en vond het zwaar”, verzuchtte Chiuri tijdens een preview. “De oorlog in Oekraïne, Iran, de hoge kosten voor levensonderhoud… We zijn in Italië erg bang met een nieuwe abortuswetgeving, Engeland heeft het moeilijk na de Brexit. Ik begrijp dat de minister van Nieuw-Zeeland zegt: ‘Ik ben moe.’ Moedig en eerlijk vind ik het”, verwijzend naar het aftreden van Jacinda Ardern. Hoewel de collectie de gevoeligheid en problemen van nu weerspiegelt, lijkt het allesbehalve moe.

Josephine Baker en Marlene Dietrich als muze
Na het bestuderen van de powerdressing van Catherine de’ Medici voor de collectie van vorig seizoen, ontdekte Chiuri een soortgelijke aanpak in de garderobe van Josephine Baker. Als zwarte cabaretier in het Parijs van 1920 – en een voorbeeld van de nouvelle femme – gebruikte ze kleding als middel om de raciale stereotypering en genderrollen van haar tijd te bestrijden. Met haar groeiende roem werd Baker een coutureklant bij Dior. Baker, verzetsstrijder in oorlogstijd en burgerrechtenactivist, zag mode als een cultureel middel voor verandering. Zo woonde ze in 1959 de haute couture-show van Yves Saint Laurent voor Dior bij. Marlene Dietrich, die een provocerende voorliefde voor mannelijke kleding had, kreeg ook een plek op Chiuri’s bord met seizoensmuzen.

Chiuri brengt cabaretgarderobe terug
“Ik hou van het idee een collectie te creëren geïnspireerd op de jaren twintig – toen cabaretjurken sprankelend, geborduurd en glamoureus waren – en te combineren met het echte leven: de tailleur, het uniform”, zegt Chiuri. “Ik ben een pragmatische vrouw die houdt van kleding die je kunt dragen. Werkend vanuit dit gevoel, creëerde ik iets dat werkt voor deze tijd.” Ze nam de elementen uit Bakers hoogtijdagen – jurken met franjes, bustierjurken, metallic jurken – als inspiratie. De couturiers borduurden lichtgouden en platina franjes en bewerkten het fijnste glanzende fluweel in gedrapeerde avondsilhouetten.