dries-van-noten-is-met-pensioen-vogue-blikt-terug-op-zijn-decennialange-carriere-315892
©Spotlight

‘Begin jaren tachtig als jongeman in Antwerpen droomde ik ervan om een stem in de mode te hebben. Dankzij een reis die me naar Londen, Parijs en verder bracht, en met de hulp van ontelbaar veel mensen die me steunden, kwam die droom uit. Nu wil ik mijn focus verleggen naar dingen waar ik nooit eerder tijd voor had. Ik ben verdrietig, maar tegelijkertijd blij om aan te kondigen dat ik eind juni zal terugtreden.’ Zo begon de Belgische modeontwerper Dries Van Noten de open brief waarmee hij in maart van dit jaar aankondigde te stoppen bij het gelijknamige merk dat hij zelf vanaf 1986 opbouwde en waarmee hij ongekend succes had.

Dries Van Noten met pensioen

Het is niet overdreven om te zeggen dat het nieuws insloeg als een bom in de modewereld en bij zijn fans in heel de wereld. Het had ook tot gevolg dat online zoektochten naar vintage Van Noten door het dak gingen. Met weinig resultaat overigens en dat is niet zo gek: iedere liefhebber van Dries Van Noten zal beamen dat zijn kleding een leven lang meegaat, of het nou gaat om de kwaliteit of om de tijdloosheid van zijn ontwerpen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

In artikelen die naar aanleiding van zijn aangekondigde afscheid verschenen, wordt zijn kleding dan ook volop geprezen om juist die kwaliteiten: de creativiteit en fantasierijkheid, en tegelijkertijd ook de tijdloosheid en draagbaarheid. Daarnaast wordt hij geroemd om zijn eigenzinnigheid, de consistentie van zijn oeuvre en, ook bijzonder in de modewereld, zijn bescheidenheid. Hij werd nog net niet officieel heilig verklaard. Niet gek voor een jongeman uit Antwerpen. 

De Zes van Antwerpen

Dries Van Noten werd geboren in Antwerpen in 1958. Zijn grootvader was kleermaker en zijn vader had een herenmodezaak, waarvan hij hoopte dat zijn zoon die zou overnemen. Dries hield van kleding, maar had andere, grotere ambities. Hij wilde naar de kunstacademie en modeontwerper worden. “Niet van mijn geld”, schijnt Van Noten senior te hebben gezegd, maar dit hield zijn zoon niet tegen. In 1976 ging hij naar de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen, waar hij onderdeel werd van de meest fameuze generatie van ontwerpers die België tot nu toe gekend heeft: de legendarische Zes van Antwerpen. 

Naast Van Noten bestond deze Antwerp Six uit Ann Demeulemeester, Walter Van Beirendonck, Dirk Bikkembergs, Marina Yee en Dirk Van Saene. Ze presenteerden zichzelf als collectief om zich zodoende internationaal beter in de markt te zetten, maar hun werk kon onderling niet méér van elkaar verschillen. Wat ze deelden, was de educatie aan de kunstacademie van Antwerpen en allemaal herinneren ze zich vooral de strenge oprichter van de modeafdeling van de academie, Mary Prijot. Zij hield er conservatieve ideeën over mode op na, en dat in tijden van anarchistische stromingen als punk en new wave.

“Onze rebellie tegen de docenten creëerde een gevoel van solidariteit”, aldus Van Noten tijdens een reünie van de Zes in 2022, waarbij modestudenten van nu ze konden ondervragen, vastgelegd in Weekend Knack. “Daar hebben we het meest van geleerd: kijken hoe ver we konden gaan binnen de grenzen die zij stelden. Prijot had een heel strenge visie: spijkerbroeken waren voor arme mensen, Coco Chanel was de beste ontwerper van de wereld en knieën het lelijkste lichaamsdeel van vrouwen, die je dus nooit mocht tonen. Het was interessant om hiertegen in opstand te komen en elkaar aan te moedigen dit te doen.”

Eigen modelabel

De Zes van Antwerpen zijn inmiddels legendarisch, maar Van Noten kan zich nog herinneren hoe onzeker ze waren of ze ooit iets zouden betekenen in de modewereld. “We kwamen uit België, nou niet het meest modieuze land ter wereld. We dachten er zelfs aan om onze ingewikkelde namen te veranderen en waren jaloers op Martin Margiela, omdat zijn naam als enige internationaal klonk. Maar uiteindelijk besloten we: als je Yohji Yamamoto kunt uitspreken, kun je Ann Demeulemeester ook uitspreken”, vertelde hij in een interview met Tim Blanks voor Business of Fashion.

Dries Van Noten ontmoette op de academie ook Christine Matthys, met wie hij in 1985 zijn herenlabel startte, gevolgd door een vrouwenlijn in 1987. Sinds 1991 toont hij in Parijs zijn collecties. Zijn kleding wordt over heel de wereld verkocht, in boetieks, warenhuizen en zijn eigen winkels, waaronder natuurlijk het fameuze Modepaleis in Antwerpen. 

Lees het volledige artikel over Dries Van Noten in de nieuwe Vogue Man bij het oktobernummer van Vogue Nederland, dat nu in de winkel ligt en hier online te bestellen is.