De juridische strijd om die strepen heeft de afgelopen decennia al heel wat advocaten van de straat gehouden. Zo voerde Adidas 24 jaar lang (!) procedures tegen H&M over het gebruik van strepen op broekspijpen in de sportcollectie van de fast fashion-keten. Dat gevecht speelde zich af voor Nederlandse rechtbanken, tot aan de Hoge Raad toe. Die oordeelde in 2021 dat de twee strepen op de broek van H&M toch echt iets anders zijn dan de drie strepen die van een Adidas-broek een Adidas-broek maken. Hoe de rechter met een liniaal tot dat oordeel kwam, zal ik je besparen.
Oran-sandalen everywhere
Adidas ging ook achter merken als Nike en K-Swiss aan. Eerder dit jaar kwam er een oordeel in weer een slepende zaak tegen de Amerikaanse modeontwerper Thom Browne, dat niet in het voordeel van de Duitsers uitviel. Het is natuurlijk niet alleen Adidas dat vaak in verweer moet komen tegen kopieergedrag. Het lijkt alsof ieder merk met een in het oog springend ontwerp tegenwoordig geconfronteerd wordt met namaak. En dat beperkt zich niet tot wat er verkocht wordt op nachtmarkten in Bangkok. Dupes van Gucci’s Lug Sole Loafers vind je bij Steve Madden, een kopie van Cartier’s Love Bracelet staat voor nog geen twee tientjes op Amazon en look-a-likes van de befaamde Oran-sandaaltjes van Hermès waren werkelijk bij iedere modeketen te koop.
Sure, de mode is een wereld van inspiratie en imitatie. Soms komen ontwerpers zelfs onafhankelijk van elkaar op ongeveer hetzelfde moment tot ongeveer hetzelfde idee. Maar waarom wordt er ook op industriële schaal bewust gekopieerd? En lijken veel producenten ook nog weg te komen met het stelen van ontwerpen?
Ik vraag het aan Lucia Kunst-van Leeuwen, advocaat gespecialiseerd in Intellectueel Eigendomsrecht (IE) bij Köster Advocaten. “Omdat er nu eenmaal heel veel geld mee te verdienen is”, antwoordt ze. “Zelfs als ertegen geprocedeerd wordt en het juridisch misloopt, hebben ze met dat nagemaakte item vaak toch winst gemaakt. Ze hebben dankzij zo’n item veel mensen in hun winkel of webshop gehad. En een deel van de klanten koopt daar niet alleen dat nagemaakte product, maar ook andere dingen.” Deze ondernemers maken gewoon een kosten-batenanalyse, verduidelijkt ze. “Een rechtszaak kan best duur zijn, maar de winst die ze maken met het item én de bijvangst, wegen ze daar tegen af.”