Het is ruim tien jaar geleden, maar de eerste show van Duran Lantink staat bovengetekende nog helder voor de geest. Er zat namelijk een paar schoenen in de collectie dat vlak daarvoor nog bij ons op de deurmat had gestaan. Althans, wat er van over was. Een week eerder had mijn vriend voor een paar tientjes een afgedragen paar Nike Air Max op Marktplaats verkocht aan een ‘creatief type’ met donkere krullen.
Tijdens Lichting 2013, een talentenplatform voor de meest veelbelovende afgestudeerden van de Nederlandse modeacademies, waarvoor Lantink genomineerd was, zag ik de sneakers terug. Compleet verknipt, verbouwd en gereconstrueerd met een nieuwe zool. Net als de rest van de collectie, die hij had gemaakt van een oude collectie van de Nederlandse ontwerper Alexander van Slobbe, die hij in een kringloopwinkel had opgeduikeld. Hoewel Lantink dat jaar niet won, groeide hij uit tot de succesvolste ontwerper die het platform in vijftien jaar heeft voortgebracht.
De opkomst van Duran Lantink
Zijn grote doorbraak kwam in 2018. Voor de videoclip Pynk van Janelle Monáe ontwierp hij voor de zangeres en haar achtergronddansers de inmiddels iconische vaginabroeken. Lantink kreeg de opdracht via zijn oud-studiegenoot Emma Westenberg, die de clip regisseerde. Veel tijd was er niet; zeven dagen voor de opnames in Los Angeles kreeg hij het telefoontje. Hij googelde ‘vagina’s’ en begon meteen te schetsen. In nog geen week tijd maakte hij met roze katoen, geplisseerde zijde en tule vier broeken met schaamlippen. Zijn vagina pants gingen viral en zijn sindsdien meermaals tentoongesteld in Londen en New York.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.