Een nieuwe dag breekt aan, het licht aan het einde van de tunnel schijnt feller dan ooit. We hunkeren naar dat gevoel van volledige vrijheid, naar ongelimiteerd geliefden vastpakken en naar dat allereerste lentebriesje dat onze huid streelt en ons van top tot teen verwarmt.
In plaats van een warm gevoel gaf het nieuwe modeseizoen mij kippenvel. Niet eerder zag ik die hunkering naar het lichtpunt zo duidelijk in de collecties terugkomen als in het lente/zomer 2022-shows. Een ware kleurexplosie, van sorbet- tot powerkleuren, kwam voorbij paraderen. Gucci organiseerde niet een show maar een love parade, Naomi Campbell in een fuchsia Versace-pak was een droom en werd het meest gedeelde plaatje van de modeweken en het was hét moment van de floor sweeping jurk, die optimistisch om het lijf heen danste als de modellen liepen.
Orange and Yellow
En dan was er nog het mandarijnoranje en zongeel bij onder anderen Valentino, Christian Siriano, Dior en Emilia Wickstead. De kleuren deden mij denken aan Mark Rothko’s schilderij Orange and Yellow, uit 1956. Wanneer je er lang naar kijkt, voel je de warmte bijna uit het schilderij stromen. Precies hoe Rothko het bedoeld heeft, die wenste dat als je zijn werk bekeek, er lang genoeg voor zou staan om opgezogen te worden door de kleuren en menselijke emoties te voelen.
Als ik lang naar de collecties keek voelde ik nog een andere emotie: zachtheid. Zijden stoffen in neutrale kleuren, door- schijnende kledingstukken die de huid nauwelijks lijken te raken en rondere silhouetten en tailoring, zonder scherpe randjes. Zoals altijd was het modebeeld weer een perfecte vertaling van de behoefte die we allemaal voelen in de maatschappij. Terug naar het menselijke, het zachte en de verbinding. Het werd ons duidelijk waarover dit allereerste nummer moest gaan: joy, connection en celebration.