Wanneer je denkt aan mode, denk je ongetwijfeld aan spectaculaire modeshows waarin ontwerpers hun visie voor het merk presenteren. Net als mode zelf gaan ook de shows met de ontwikkelingen van de tijd mee.
Prestigieuze aangelegenheden
Modeshows begonnen eind 19e eeuw begin 20e eeuw als prestigieuze aangelegenheden voor meestal welvarende klanten van couturiers, in de ateliers van de ontwerper zelf. Ook was het gewoon dat warenhuizen shows organiseerden om zo het modeseizoen in te luiden. In Nederland had je in die tijd bijvoorbeeld de Bijenkorf en Hirsch & Cie, die hun seizoenscollectie presenteerden aan klanten.
Rond de jaren twintig van de 20ste eeuw – de roaring twenties – nam het aantal modeshows flink toe en ook het publiek werd groter. Ontwerpers kozen ervoor hun shows te presenteren in locaties als tuinen, paleizen, hotels en theaters die werden gedecoreerd in een bepaald thema. Zo had je in het Parijs van die tijd de extravagante Paul Poiret en de doordachte designer Coco Chanel. Poirets shows waren grootse, spectaculaire feesten waar beroemdheden op af kwamen. Chanels shows waren meer gefocust op aandacht trekken van klanten en de pers. Ook in Nederland werden deze exclusieve showcases georganiseerd. In Amsterdam en het Gooi bijvoorbeeld werden shows vaak in chique hotels getoond voor rijke klanten en ook pers.
Steeds toegankelijker
Tijdens de Tweede Wereldoorlog was er, begrijpelijk, een pauze als het gaat om modeshows. Na de bevrijding nam dit aantal in Europa snel weer toe. Ook in Nederland. Zo werd in 1948 – drie jaar na de bevrijding – al een modeweek in Amsterdam georganiseerd. Hier kon de Nederlandse confectie-industrie hun collecties presenteren in het Carlton-hotel. De jaren die volgden – vijftig, zestig, zeventig en tachtig – lukte het merken af te komen van het exclusieve karakter rond hun shows voor klanten en pers. Langzaamaan werden de modeshows een happening waar ook beroemdheden voor werden uitgenodigd en werden shows steeds vaker gebruikt als branding tool.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Zo zijn shows anno nu echt een manier voor een merk om hun merkwaarden internationaal neer te zetten. Het goede nieuws: tegenwoordig hoef je gelukkig geen bekende modejournalist, beroemdheid of rijke klant te zijn om front row te zitten. Je kan vrijwel alle shows livestreamen via de websites van merken of op YouTube. Vogue zelf zette het platform Vogue Runway op, waar je in alle rust de details van de kledingstukken tot je kan nemen.