Duurzame modemerken vinden kan best een uitdaging zijn. Zoals bekend is de mode-industrie niet per se de milieuvriendelijkste industrie (en dat is volgens sommige statistieken nog een understatement). Daar komt, gelukkig én noodzakelijkerwijs, al jaren wat verandering in. Om het belang daarvan te benadrukken, zetten wij Europese labels in de spotlight die verrassend duurzaam produceren en ondernemen.
Duurzame mode
We zeggen verrassend, omdat er een aantal merken is waarvan al langer bekend staan als duurzaam. Denk aan Patagonia, schoenenmerk Veja en de Nederlandse merken Mud Jeans en Kuyichi. Zij scoren al jaren goed op duurzaamheidslijstjes, bijvoorbeeld op die van Good on You. (Meer weten? Onlangs schreven we hier al over dit soort keurmerken op het gebied van duurzame mode.)
Er zijn natuurlijk verschillende vormen van duurzaamheid – daar kun je een boek over volschrijven (al leggen in dit artikel over duurzame mode verschillende experts het ook goed uit). Kort gezegd gaat duurzaamheid over zowel een filosofie als een productiemethode; de maker houdt rekening met alles van verantwoorde materialen tot goede werkomstandigheden. Daarnaast zit duurzaamheid verweven in logistieke processen, energieverbruik, een circulair gedachtegoed, produceren met liefde voor mens en dier, en afvalbeperking (zo bestaan er modemerken die alleen on demand produceren om afval zoveel mogelijk te beperken).
En dit gaat dan alleen nog maar over de maakkant van de mode-industrie. Aan het ‘ontvangende’ eind vinden we de consument, die ook een rol speelt bij het duurzame karakter van mode. Niet alleen door duurzaam gemaakte items te kopen heb je invloed, ook belangrijk is hoeveel je koopt en waar. Daarnaast is het duurzaam onderhouden van kleding ook relevant: hoe langer je een item bewaart en draagt, hoe duurzamer je bezig bent.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.
Duurzame Europese merken
De laatste tijd is er veel te doen geweest rondom de verantwoordelijkheid voor duurzame mode, en of die dient te liggen bij de producent of de consument. Journalist Susan Sjouwerman schreef voor Vogue al over de nieuwe Franse wet die het kopen bij fastfashionwinkels gaat belasten – en alle haken en ogen die daaraan zitten. In Nederland lanceerde Milieu Centraal dit jaar een campagne om jonge vrouwen te helpen bewuster te shoppen.
Op het eerste gezicht sympathieke en nobele initiatieven, maar er valt ook te beargumenteren dat juist de merken meer verantwoordelijkheid moeten dragen. Gelukkig zijn er de laatste jaren steeds meer labels die dat begrijpen, ze lopen hier echter niet altijd mee te koop. Soms omdat ze zelf nog druk bezig zijn uit te zoeken wat werkt, soms uit angst beschuldigd te worden van greenwashing (het enkel profileren als ‘groen’ vanuit marketingoverwegingen, red.).