in-gesprek-met-moderebel-a-roege-hove-wil-op-eigen-voorwaarden-slagen-in-deze-wereld-254750
©A. Roege Hove

A.Roege Hove daagt de traditionele modewereld uit. Het opkomende Deense label staat bekend om haar inclusieve en innovatieve knitwear-ontwerpen, die verder rijken dan het standaard modeplaatje. Niet voor niets is A.Roege Hove de afgelopen jaren uitgegroeid tot een heus Scandi cool girl-label, iets dat nu ook in de internationale modewereld wordt erkend. A.Roege Hove won de prestigieuze Karl Lagerfeld Award for Innovation, de tweede prijs binnen de International Woolmark Prize en een van de grootste prijzen in de mode-industrie. In een exclusief interview vertelt ontwerpster Amalie Røge Hove over haar gevoel na het winnen van de prijs en de toekomstplannen voor haar label.

A.Roege Hove wint Karl Lagerfeld Award for Innovation 

“Ik ben overdonderd en ontzettend blij”, vertelt Amalie Røge Hove, oprichter en creative director van het Scandinavische knitwear label. “Ik ben zo trots op mijn team dat we dit hebben bereikt.” Als een klein merk hecht A.Roege Hove veel waarde aan erkenning binnen de industrie. “Als klein merk zijn we afhankelijk van de interesse die in ons wordt getoond om een grotere stem in de industrie te krijgen. We worden vaak geconfronteerd met uitdagingen vanwege onze omvang, dus voor ons is deze erkenning heel waardevol.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Er waren enkele cruciale momenten in de ontwikkeling van het merk. Røge Hove stelt dat ze zich die momenten maar al te goed herinnert: “Onze allereerste groothandelbestelling, onze eerste show tijdens Copenhagen Fashion Week, en nu deze prijs. Dit zijn stuk voor stuk echt hele speciale momenten die het merk naar een volgend niveau hebben gebracht.”

Røge Hove neemt ons mee naar de oorsprong van haar merk. “Ik wist altijd al dat ik op een dag voor mezelf wilde beginnen, maar toen de tijd rijp was, begon ik klein. Het eerste wat ik maakte waren tassen. We hebben ze nog steeds in onze collecties, en sindsdien heeft het merk zich steeds verder ontwikkeld.” De ontwerper vertelt hoe ze het gevoel van interactie met een lichaam miste – iets dat bij kleding in tegentelling tot tassen alom aanwezig is bij het ontwerpproces. Het leidde op een natuurlijke tot het ontwerpen van mode. “Het is een heel organisch proces geweest waarbij de ene kans leidde tot de andere.”

A. ROEGE HOVE herfst/winter 2023
©A. ROEGE HOVE
A. ROEGE HOVE herfst/winter 2023

Modern breiwerk

De unieke focus op breiwerk, het kernaspect van het merk, komt voort uit Røge Hoves passie voor textiel en breisels. “Ik heb een masterdiploma in textiel en ben altijd aangetrokken geweest tot de breimachine en de mogelijkheden ervan om een compleet kledingstuk te creëren. Vorm, textuur en grootte in één. De oneindige mogelijkheden van het ambacht inspireren me. Ik werk graag binnen een strak kader, omdat ik geloof dat dit een kritische en tegelijk inspirerende werkomgeving creëert.”

Resultaat zijn unieke, moderne breisels. Want, in plaats van de traditionele techniek waarin verschillende elementen aan elkaar worden genaaid, wordt elk A.Roege Hove-kledingstuk direct in vorm gebreid. Een van de grootste kenmerken van het label. “Deze manier komt voort uit een combinatie van vakmanschap en innovatie. Een constante dialoog tussen handwerk en machine.”

Door deze manier van werken en de combinatie tussen onder meer nylon en wol, flatteren de kledingstukken vele verschillende lichaamsvormen en maten. De ontwerpen bevatten onverwachtse details, zijn over elkaar gelaagd en worden vaak gekenmerkt door transparante stoffen die bijna fungeren als een tweede huid. Kleren gevormd door de lichamen die ze dragen. Bij A.Roege Hove worden de klassieke percepties van breiwerk volledig uitgedaagd.

A. ROEGE HOVE lente/zomer 2023
©A. ROEGE HOVE/James Cochrane

Een eigen weg in de traditionele modewereld 

Amalie Røge Hove volgt haar eigen pad, iet dat niet evident past binnen de traditionele modewereld. Ze kiest voor niet-traditionele materialen en silhouetten en dat is met een reden. “Ik wil op mijn eigen voorwaarden slagen in deze wereld, door het volgen van mijn eigen visie. Voor mij betekent dit ontwerpen op een specifieke manier. Ik geloof dat ons proces en de manier waarop we in de studio creëren zich weerspiegelen in de kleding.”

De ontwerper benadrukt dat ze niet enkel streeft naar het creëren van mooie kledingstukken, maar ook naar het bevorderen van een bewuste en duurzame benadering van mode. “Ik denk dat overproductie een groot issue is, zeker omdat daarbij het belang van kwaliteit uit het oog wordt verloren. Daarnaast is er een gebrek aan aandacht voor de gehele productieketen, en het beschermen van de mensen die betrokken zijn in het proces.” Wat Røge Hove zelf doet om hier een positieve verandering in te bewerkstelligen? “Ik probeer mijn ontwerpproces zo eenvoudig en kleinschalig mogelijk te houden. Ik combineer slechts enkele materialen en werk nauw samen met mijn fabrieken. We produceren daarnaast alleen iets als het ook door een klant is besteld.”

Vertrouwen creëren in persoonlijke stijl

Wat er te wachten staat voor de toekomst? “We willen als merk voortdurend de grenzen van breigoed verleggen en als winnaar van deze prijs is het onze missie om de verwachtingen van wol te overtreffen. Onze belangrijkste focus is nu om verdere innovatie in onze processen en studio te brengen en samenwerken met gelijkgestemden om duurzaamheid en moderne ambacht uit te breiden.”

Het is duidelijk dat A.Roege Hove een visie heeft die verder reikt dan alleen het maken van kleding. “Ik wil dat mijn ontwerpen mensen inspireren en aanzetten tot een meer persoonlijke benadering van mode. Ik hoop dat mensen zo hun eigen stijl kunnen omarmen.”

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door A. ROEGE HOVE (@a.roegehove)