Als er een manier is waarop we bijna allemaal onze outfit checken en bewaren op onze telefoon, dan is het wel met een selfie – vaker wel dan niet gemaakt in een lange spiegel. Outfit-selfies anno 2024 zijn vooral functioneel en pragmatisch. Past de top bij de broek? Zijn de schoenen een goede match, of ga je toch liever voor een ander paar? En als je even geen outfitinspiratie hebt, dan zijn daar de eerdere outfit-selfies om je te hulp te schieten (wel alleen diegene die een hartje hebben gekregen natuurlijk). Een modemerk die dit concept naar een hoger niveau tilt? Alaïa. Het Franse modehuis brengt met hun herfst/winter 2024-campagne een heuse ode aan de outfit-selfie.
Alaïa’s herfst/winter 2024-campagne
De spiegel-selfie krijgt anno 2024 nog een andere functie. Hoewel we de foto’s in eerste instantie maken om een goede outfit te herkennen, of om naar vrienden sturen als antwoord op de vraag wat je vanavond draagt, zijn outfit-selfies tegenwoordig ook gewilde content op social media – en dan in het bijzonder expres ongepolijste modelooks die iemands persoonlijke stijl realistischer in beeld brengen dan gestylde beelden. Het is precies die boodschap die Alaïa begrepen heeft: het hele lookbook van hun nieuwe herfst/winter 2024-collectie is een ode aan de outfit-selfie.
Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.