alaia-sluit-de-eerste-dag-van-nyfw-af-met-spectaculaire-show-in-het-guggenheim-museum-313211
©Alaïa

De eerste dag van New York Fashion Week eindigde op een hoogtepunt met een spectaculaire show van Alaïa in het iconische Guggenheim Museum in de Amerikaanse modestad. Nooit eerder vond er in de 85-jarige geschiedenis van het museum een show plaats, maar voor Alaïa’s winter/spring 2025-show maakte het museum graag een uitzondering. En zo werd het Franse modehuis onder leiding van creative director Pieter Mulier terugbracht naar New York, de plek waar oprichter Azzedine Alaïa zelf in 1982 een betekenisvolle show gaf.

Alaïa’s winter/spring 2025 in Guggenheim Museum

Het Guggenheim Museum, bekend om zijn kenmerkende spiraalvormige gebouw ontworpen door Frank Lloyd Wright, bood de perfecte setting voor Muliers visie op het moderne Alaïa. De modellen, van Kendall Jenner en Vittoria Ceretti tot de Nederlandse Felice Noordhoff,  bewogen zich langs de hellende betonnen rampen van het iconische ‘rotunda’, waarbij ze de sculpturale mode van Alaïa in de dynamische ruimte tot leven brachten. De collectie omvatte sculpturale jurken, doorzichtige hooded tops en volumineuze jassen die de moderne stijl van Alaïa naar een nieuw niveau tilden.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Collectie zonder ritsen of knopen

Waar Pieter Mulier eerder een collectie ontwierp met kledingstukken gemaakt uit één soort stof, stelde de ontwerper zichzelf ook deze keer een nieuwe ontwerpuitdaging; een collectie creëren zonder gebruik van ritsen of knopen. Dit resulteerde in kledingstukken die letterlijk om het lichaam van de modellen hingen, een knipoog naar de Amerikaanse modegeschiedenis en het gebruik van stretchstoffen die naadloos de vorm van het lichaam volgen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding. 

Alaïa winter/spring 2025
©Alaïa

Hooded jurken en rijkelijk geplooide mini-rokken waren een knipoog naar de klassieke Alaïa-stijl, maar met een hedendaagse twist. Ook opvallend? Geen peplumtops maar peplumbroeken maakten een verschijning, net zoals wijde harem broeken gedragen door onder meer Kendall Jenner.

“We hebben veel gekeken naar de geschiedenis van de Amerikaanse mode en hoe die er vroeger uitzag,” vertelde Mulier voorafgaand aan de show aan WWD. Zijn onderzoek naar en verzameling van Amerikaanse ontwerpers inspireerde hem om te experimenteren met vorm en volume, terwijl hij trouw bleef aan de iconische stijl van Alaïa. De show markeerde niet alleen een mijlpaal voor het museum, maar ook voor het modehuis, dat 42 jaar geleden voor het eerst in New York – in warenhuis Bergdorf Goodman – onder leiding van de legendarische ontwerper Azzedine Alaïa.

Full circle

Niet enkel de show, de locatie en de collectie waren een waar spektakel om naar te kijken. Ook de aanwezigen gasten waren benoemingswaardig, van Naomi Campbell, Amber Valletta en Linda Evangelista, tot Liv Tyler. Maar de grote ster van de avond was Rihanna, die als laatste het museum betrad in een met kristallen bezaaide mesh-jurk. Kortom; het was een show die de lat hoog legt voor de rest van NYFW – vooral door de betekenisvolle connectie tussen het modehuis, de ontwerper en de stad. Zoals het team van Alaïa laat weten in een statement: “In 1982 toonde Azzedine voor het eerst Alaïa in New York. Nu, met de show van Pieter Mulier, voelt het als een full circle moment.”

Alaïa winter/spring 2025
©Alaïa