alessandro-michele-is-de-nieuwe-creative-director-van-valentino-292189
©Fabio Lovino

Alessandro Michele is de nieuwe creative director van Valentino. De eerste dag van de Romeinse ontwerper bij het modehuis in Rome is aanstaande dinsdag 2 april. Zijn debuutcollectie onder de Valentino-naam wordt de lente/zomer 2025-collectie. Volgens de huidige plannen wordt deze onthuld tijdens Paris Fashion Week in september dit jaar.

Alessandro Michele bij Valentino

“Het is een ongelooflijke eer”, zegt Michele vandaag in een verklaring. “Ik voel een immense blijdschap en enorme verantwoordelijkheid om me aan te sluiten bij een Maison de Couture dat het woord schoonheid heeft gekerfd op een collectief verhaal van onderscheidende elegantie, verfijning en extreme gratie.”

Hij gaat werken vanuit een van de mooiste kantoren van de modewereld: Valentino’s studio in Palazzo Mignanelli. De studio ligt op een steenworp afstand van de Spaanse Trappen in hartje Rome. Een van zijn taken zal zijn om voor het eerst couturecollecties te ontwerpen.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Over het vooruitzicht zegt hij: “Ik zoek naar woorden om mijn blijdschap uit te drukken en echt over te brengen wat ik voel; een constante glimlach, gelukzaligheid, dankbaarheid, dat onbetaalbare moment waarop noodzaak en schoonheid elkaar de hand reiken. Blijdschap is zoiets ‘levends’ en kwetsbaars dat ik het bijna niet hardop durf uit te spreken.”

Buitengewone visie

Die blijdschap geldt niet alleen voor Michele. Zijn benoeming werd begeleid door Valentino’s CEO, Jacopo Venturini. De twee mannen werkten eerder als collega’s bij Gucci, waar Michele zeven jaar lang creatief directeur was en Venturini vice president merchandising en global markets.

Venturini prees Micheles “diepgaande intelligentie” en “prachtige lichtheid” en zei: “Ik ben erg blij en enthousiast om weer samen te werken met Alessandro.” Hij voegde eraan toe: “Ik weet zeker dat de herinterpretatie van de couturecodes van het Maison en het erfgoed gecreëerd door Mr. Valentino Garavani, gecombineerd met Alessandro’s visie, ons grote emotionele momenten en onweerstaanbare ontwerpen zal brengen.” Michele beschreef Venturini als: “Een buitengewone professional, in staat om pragmatisme en strategische visie, competentie en gevoeligheid te combineren.”

Gucci

Bij Gucci transformeerde Micheles vermogen om “onweerstaanbaar aantrekkelijke ontwerpen” het modehuis volledig. Hierdoor verdrievoudigden de inkomsten van het merk, van 3,5 miljard euro in 2014 tot 9,73 miljard euro in 2022. Dit is een van de redenen waarom er sinds zijn vertrek in november van dat jaar bijna constant gespeculeerd wordt over zijn volgende positie binnen een modehuis. Uiteindelijk leidden alle wegen naar Rome.

Vanaf dinsdag zal Michele zich volledig onderdompelen in het archief en de codes van zijn nieuwe thuis. “Mijn eerste gedachte gaat uit naar dit verhaal: de rijkdom van het culturele en symbolische erfgoed van het huis. Naar het gevoel van verwondering dat het voortdurend opwekt, naar de waardevolle identiteit die met de grootste liefde is gegeven door de oprichters, Valentino Garavani en Giancarlo Giammetti. Deze referenties vormden altijd al een essentiële inspiratiebron voor mij, en ik ga deze invloed combineren met mijn eigen interpretatie en creatieve visie.”

Kering en Valentino

Garavani lanceerde zijn gelijknamige huis samen met zijn partner Giammetti in 1960. Tussen de oprichting en zijn pensioen 48 jaar later, creëerde Garavani een rijk erfgoed. Een waar stijlvolle en romantische vrouwenmode, en vanaf 1969 ook mannenmode, centraal stond. De benoeming van Michele volgt op het vertrek vorige week van Pierpaolo Piccioli, die het huis vanaf 2008 met veel zelfvertrouwen en lof leidde

Deels zal Micheles nieuwe rol hem herenigen met de Kering Group, die eigenaar is van Gucci. Valentino werd in 2012 voor 700 miljoen euro overgenomen door het investeringsfonds Mayhoola. Vorig jaar verkocht Mayhoola een aandeel van 30 procent in het huis aan Kering voor 1,7 miljard euro. Een deal die Kering naar verluidt in staat stelt om de rest van het merk tegen 2028 te verwerven, terwijl Mayhoola ook een belang in Kering neemt. Als Michele voor Valentino net zo’n transformatie doormaakt als voor Gucci, zal die kans voor beide partijen zeer aantrekkelijk zijn.

Grote ambities voor Valentino

Rachid Mohamed Rachid, voorzitter van Valentino, speelde een belangrijke rol bij die deal, evenals bij de benoeming van Michele vandaag. In een verklaring: “De benoeming van Alessandro Michele markeert opnieuw een cruciaal moment voor Maison Valentino. Hij is een uitzonderlijk talent en zijn benoeming onderstreept onze grote ambities. Ik ben ervan overtuigd dat Alessandro met zijn unieke creativiteit en gevoeligheid het eeuwige erfgoed van het merk zal voortzetten. Een nieuwe pagina van eindeloze schoonheid is klaar om geschreven te worden in de geschiedenis van Valentino.”

Ten tijde van de investering in Valentino beschreef de voorzitter en CEO van Kering, François-Henri Pinault, Valentino als “een uniek Italiaans huis dat synoniem staat voor schoonheid en elegantie”. Zoals Piccioli voor hem deed, is het nu Micheles taak om Valentino’s klassieke expressie van schoonheid voort te zetten. Michele zei ooit dat “schoonheid geen grenzen heeft, geen regels, geen kleuren”. En met zijn inclusieve en intellectuele filosofie vervaagde hij al veel van die grenzen op de catwalk.

Micheles beslissing om in zijn geboortestad te blijven is geen verrassing. Zoals hij onlangs aan Vogue US vertelde: “Rome betovert je. De stad verwelkomt iedereen op een bijzondere manier.” Zijn nieuwe en sfeervolle kantoor ligt op amper tien minuten lopen van zijn huis. Het nieuwste hoofdstuk in de geschiedenis van Valentino – en van Alessandro Michele – is begonnen.

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue Business.