November vorig jaar bracht Balenciaga twee reclamecampagnes uit. Eén ter promotie van hun eerste home-collectie, genaamd Gift Shop. De andere verscheen vijf dagen later, om de lente/zomer 2023-collectie die het modehuis enkele maanden eerder in New York toonde te promoten. Echter, de commotie die via social media ontstond na publicatie van de Gift Shop-campagne ging al snel van kwaad tot erger.
Omstreden campagnes
Critici veroordeelden het merk omdat het kinderen liet zien met tassen die eruitzagen als teddyberen in bondagekleding. In hun midden ook een reeks volwassen items – een wijnglas met daarop het logo van Balenciaga bijvoorbeeld. Velen vonden dat de tassen refereerden aan BDSM, wat ervoor zorgde dat de shoot een weerzinwekkend seksualiserend beeld van kinderen gaf. De tassen werden in oktober getoond tijdens Paris Fashion Week en werden toen gedragen door volwassenen. Later verklaarde Balenciaga dat de verwijzing van het ontwerp niet BDSM, maar punk was.
Een paar dagen na deze shoot werd de Lente 2023-campagne gepubliceerd. Speurwerk op het internet onthulde de aanwezigheid van drie rekwisieten die woede opleverden bij veel mensen. Half zichtbaar onder een Balenciaga-handtas vond men een afdruk van de uitspraak van het Hooggerechtshof in de zaak United States v. Williams. In die zaak bevestigde Williams dat het Eerste Amendement niet geldt voor het promoten van kinderporno.
Verder is een boek van de Belgische kunstenaar Michaël Borremans te zien. Wiens werk in het verleden voor controverse zorgde. Met name rond duistere afbeeldingen van kleuters die spelen op een manier die gestoord of gewelddadig lijkt. Daar bleef het niet bij, na even zoeken vonden oplettende kijkers een collegecertificaat, ingelijst aan de muur. Na een rondje googelen op desbetreffende namen kwam het feit dat een van hen een veroordeelde kindermisbruiker was naar boven.
Reactie van Balenciaga
Balenciaga reageerde hierna op verschillende manieren. Het trok beide campagnes terug, ontkende de beschuldigingen van het promoten van kindermisbruik via de beelden, en, in het geval van de lente 2023- advertenties, startte het merk een rechtszaak van 25 miljoen dollar tegen degenen die waren ingehuurd om setdesign en shootproductie te doen. Op 28 november verontschuldigde het huis zich voor wat het noemde “een reeks ernstige fouten waarvoor Balenciaga verantwoordelijkheid neemt”.
‘Wij veroordelen kindermisbruik ten zeerste’, vervolgde de verklaring. ‘Het was nooit onze bedoeling het op te nemen in ons verhaal… Wij nemen volledige verantwoordelijkheid voor ons gebrek aan toezicht en controle op de documenten op de achtergrond. We hadden het anders kunnen doen.’
Op 2 december, een paar dagen later, gaf artistiek directeur Demna – hij kiest sinds 2021 voor één naam – een verklaring. Hierin zei hij: ‘Ik wil me persoonlijk verontschuldigen voor de verkeerde artistieke keuze van het concept voor de cadeaucampagne met de kinderen en ik neem mijn verantwoordelijkheid. Het was ongepast om kinderen voorwerpen te laten promoten die niets met hen te maken hadden. Hoe graag ik soms ook met mijn werk een gedachte wil uitlokken, ik zou dat NOOIT doen met zo’n vreselijk onderwerp als kindermisbruik, dat veroordeel ik.’
Op hoger niveau ook verantwoordelijkheid
In een verklaring aan Vogue lichtte Balenciaga’s CEO, Cédric Charbit, toe: “De artistiek directeur houdt toezicht op het creatieve proces. Ik neem alle zakelijke beslissingen, heb de eindcut en de verantwoordelijkheid. Tussendoor zijn er veel stappen, op het gebied van creatie en validatie, en verschillende teams betrokken. Dit alles was onbedoeld, maar we hebben als collectief gefaald. Ik heb een verkeerde inschatting gemaakt en neem dan ook verantwoordelijkheid. We hebben hier allemaal van geleerd en hebben acties ondernomen. Ook in onze manier van werken zodat zoiets nooit meer gebeurt.”
Charbit vertelde ook over specifieke acties: “Het huis onderging een interne reorganisatie”, zo zei hij. Er werden nieuwe redactionele controles en educatieve programma’s geïmplementeerd. Ook kwam er een samenwerking met belangengroepen die zich richten op de bescherming van kinderen. Charbit gaf ook aan dat de rechtszaak werd ingetrokken. Toen Vogue daar later naar vroeg, antwoordde Balenciaga: “Uit ons onderzoek bleek dat er geen sprake was van opzet of kwaadwilligheid, waarop we de actie onmiddellijk hebben gestaakt.”
Afgelopen donderdag kondigden Balenciaga en de Kering Foundation aan dat het voor de komende drie jaar gaat samenwerken met National Children’s Alliance (NCA) en hun onlangs gelanceerde Mental Health Institute. De doelstellingen, aldus Balenciaga, zijn kinderen helpen genezen van trauma’s, en voor NCA om samen met Balenciaga te werken aan onderwijs over kinderbescherming.