wie-wordt-de-nieuwe-creative-director-van-balenciaga-twee-scenarios-voor-de-toekomst-van-het-modehuis-339197
©Spotlight

Na jaren waarin Balenciaga synoniem stond voor ironie, provocatie en virale modemomenten onder creative director Demna, begint nu een nieuw tijdperk. Met zijn overstap naar Gucci is de grote vraag: wie neemt het roer over? Gaat Balenciaga verder met de subversieve, streetwear-geïnspireerde esthetiek die Demna groot maakte? Of keert het huis terug naar de klassieke codes van Cristóbal Balenciaga? We bespreken de twee scenario’s.

De nieuwe creative director van Balenciaga 

Demna’s vertrek markeert het einde van een tijdperk waarin Balenciaga uitgroeide tot een van de spraakmakendste en controversieelste modehuizen. Sinds zijn aantreden in 2015 wist hij het merk radicaal te transformeren: van couturehuis naar een cultureel fenomeen, waar viral mode-items en streetwear samensmolten. Denk aan de gescheurde sneakers, de Ikea-tas of de ’towel skirt’.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Maar de laatste jaren kreeg Balenciaga ook kritiek: een reclamecampagne met ongeschikte beeldtaal bracht het merk in opspraak, en er ontstond steeds meer discussie over de vraag of Demna’s ironische aanpak nog wel aansloeg. Zijn overstap naar Gucci betekent niet alleen een nieuw hoofdstuk voor hem, maar ook een reset voor Balenciaga. De grote vraag is: welke richting kiest het modehuis nu?

Blijft Balenciaga in de lijn van Demna’s streetwear en subversie?

Demna heeft Balenciaga getransformeerd van een modehuis dat bekendstond om couture en strakke silhouetten naar een merk dat viral ging met ironische T-shirts, oversized tailoring en sneakers die eruitzagen alsof ze al tien jaar waren gedragen. Als Balenciaga deze koers wil voortzetten, zijn er een paar logische namen voor zijn opvolging.

Martine Rose is een van de meest genoemde kandidaten. De Britse ontwerper, die al eens samenwerkte met Balenciaga voor de zomer 2024-mannenmodecollectie, heeft een sterk undergroundgevoel dat perfect aansluit bij Demna’s nalatenschap. Haar genderfluïde tailoring en anti-establishment benadering van mode zouden Balenciaga op een natuurlijke manier kunnen voortzetten.

Toch klinkt er ook kritiek op het feit dat Martine Rose telkens weer als eerste wordt genoemd zodra er een grote creative director-positie vrijkomt. Hetzelfde gebeurde bij Louis Vuitton Men, waar uiteindelijk Pharrell Williams werd benoemd. Dat ze het kan, daar twijfelt niemand aan. De vraag is of ze het ook wíl. Rose heeft haar eigen merk, dat steeds meer momentum krijgt, en misschien wil ze daar de volledige focus op leggen in plaats van zich aan een groot modehuis binden.

Of keert Balenciaga terug naar de codes van Cristóbal Balenciaga?

Maar het zou ook compleet de andere kant op kunnen gaan. Nu de modewereld langzaam afstand neemt van de hype-gedreven trends van de afgelopen jaren, zou Balenciaga kunnen kiezen voor een meer verfijnde en tijdloze benadering. Een terugkeer naar de couture-erfenis van Cristóbal Balenciaga, waar de nadruk ligt op vakmanschap, architecturale vormen en elegantie, zou een strategische zet kunnen zijn om het huis opnieuw te positioneren.

In dat geval zou Pieter Mulier een logische keuze zijn. Hij heeft Alaïa nieuw leven ingeblazen door een perfecte balans te vinden tussen erfgoed en innovatie. Zijn gevoel voor sculpturale vormen en elegante, tijdloze ontwerpen sluit goed aan bij Cristóbal Balenciaga’s oorspronkelijke visie. Een andere optie is Daniel Roseberry, die bij Schiaparelli heeft bewezen dat hij couture naar een modern publiek kan brengen. Zijn dramatische ontwerpen, met surrealistische invloeden, zouden goed kunnen werken bij een Balenciaga dat weer meer couture-georiënteerd wordt.

Als Balenciaga echt naar de kern van zijn erfgoed wil terugkeren, zou zelfs Nicolas Ghesquière een optie kunnen zijn. Hij was al creative director van het huis tussen 1997 en 2012, voordat hij naar Louis Vuitton ging. Hoewel het onwaarschijnlijk lijkt dat hij Balenciaga opnieuw zou leiden, blijft hij een naam die in de modewereld genoemd wordt als iemand die het merk op een tijdloze en innovatieve manier zou kunnen sturen.

Een gulden middenweg

Vooruit, we bespreken ook nog een derde optie, de wildcard. En dat is waar Balenciaga voor een tussenweg kiest: niet volledig streetwear, maar ook niet helemaal terug naar de tijdloze elegantie. In dat geval zou John Galliano een interessante keuze kunnen zijn. Galliano staat bekend om zijn theatrale ontwerpen, rijke historische referenties en avant-gardistische benadering van mode.

Hij is niet per se een streetwearontwerper, maar hij heeft bij Maison Margiela laten zien dat hij experimenteel kan werken en de codes van een merk kan transformeren. Zijn werk is dramatisch, gelaagd en technisch briljant – iets wat goed zou kunnen aansluiten bij een Balenciaga dat op zoek is naar een nieuwe identiteit. Zijn recente vertrek bij Margiela maakt hem bovendien beschikbaar voor een nieuwe uitdaging.

Welke kant gaat Balenciaga op?

De keuze tussen deze verschillende scenario’s zal bepalen hoe Balenciaga zich de komende jaren positioneert. Wordt het merk nog steeds de ultieme provocateur in de modewereld? Of kiest het voor een subtielere, meer vakmanschapsgerichte toekomst? Of wordt het een gulden middenweg, waarin Balenciaga experimenteel blijft, maar met een klassiekere inslag? De tijd zal het leren.