gespot-tijdens-barcelona-fashion-week-4-modelabels-die-je-wil-kennen-293880
©080 Barcelona Fashion

Na de grote modeweken laat Barcelona zien wat voor ontwerptalent Spanje in huis heeft. Vogue was erbij en spotte labels die je op je radar wilt hebben.

Barcelona Fashion Week

Op initiatief van 080 Barcelona Fashion werd afgelopen week Barcelona Fashion Week gehouden. De jonge modeweek is anders dan we van de traditionele modeweken gewend zijn. In plaats van showlocaties verspreid over de gehele stad, gebeuren alle shows onder één dak in Recinto Modernista de Sant Pau, een gebouw dat vroeger diende als ziekenhuis en is versierd met mozaïek en glas in lood – en omringd door prachtige tuinen.

Eenzelfde locatie betekent geen rondreis door de stad, wat zowel voor- als nadelen heeft. Alle merken moeten creatief omgaan met dezelfde locatie. Na elke show staat een gigantische crew klaar om de showruimte om te toveren tot een nieuw decor. Maar voor de bezoekers is er geen gedoe met vervoer of een stappenteller die overuren maakt met pijnlijke voeten als gevolg. (Een droom als je het editors vraagt.) Bovendien leent het enorme art-nouveaucomplex zich als een prachtige hub waar alle modemensen samenkomen.

4 Spaanse modelabels die je wilt kennen

Misschien ben je al bekend met Spaanse it-labels Paloma Wool en Gimaguas. Maar tijdens Barcelona Fashion Week bewijst het land nog veel meer ontwerptalent in huis te hebben. Eén ding hebben de labels gemeen: een grote focus op Spaanse ambacht én duurzaamheid die hoog in het vaandel staat. Van draagbare looks tot Y2K-mode en romantische silhouetten: deze merken wil je kennen.

404 Studio

Dit Spaanse modelabel ziet zichzelf niet enkel als een modemerk, maar eerder een laboratorium voor creatie. Naar eigen zeggen wordt mode hier samengevoegd met verschillende creatieve uitingen zoals kunst en cultfilms. Elke collectie is dan ook geïnspireerd op een andere cultfilm, zoals La Planète Sauvage van René Laloux of Holy Mountain van Alejandro Jodorowsky. De kledingstukken werden al gedragen door beroemdheden als Dua Lipa, Halsey en Anitta. In 2021 ontving het merk een Mercedes-Benz Fashion Award.

De nieuwste collectie is geïnspireerd op de anime film Ghost in the Shell. Hier zie je een race tegen de klok om een krachtige vorm van kunstmatige intelligentie te stoppen voordat deze een menselijke vorm kan aannemen. Met zo’n toekomst in gedachten, waar een schaarste is aan grondstoffen, stuurde het merk de modellen op de runway in rauwe materialen en distressed knitwear. Daarnaast zien we veel aandacht voor footwear. Fluffy instappers worden afgewisseld door strappy sandalen met touwtjes om de benen.

404 studio Barcelona fashion week
©080 Barcelona Fashion

Habey Club 

David Salvador en Javier Zunzunegui halen hun inspiratie voor Habey Club uit kunst, film, fotografie en waargebeurde verhalen. Het duo richtte het merk in 2015 op en sindsdien groeit het zowel nationaal als internationaal beetje bij beetje. Dat is ook de bedoeling, want het label focust zich op slow fashion. De belangrijkste waarden van Habey Club zijn vakmanschap, duurzaamheid en een verantwoorde productie. Stoffen worden hergebruikt of gemaakt van gerecyclede vezels.

Ook Habey Club liet zich voor zijn nieuwste collectie Side Effects inspireren door een film: de Noorse film Sick of Myself. In deze film worden humor en drama gebruikt om het constante gevoel te bespreken dat we onze leegtes moeten opvullen en onszelf in de spotlight moeten zetten. Op de runway zien we veel draperingen en maxi-silhouetten in sobere kleuren met hier en daar een pop of color in de accessoires. Maar ook zien we hier, net als bij de andere modeweken, de monochroom rode look waar we geen genoeg van lijken te krijgen.

habey club Barcelona fashion week
©080 Barcelona Fashion

Dominnico

Dit Spaanse label, opgericht in 2016 door creative director Domingo Rodríguez Lázaro, heeft ook al flink wat internationale bekendheid vergaard. Dominnico showde eerder in Boedapest en Tbilisi en megasterren Lady Gaga, Rosalía, Dua Lipa en Beyoncé werden gespot in zijn ontwerpen. In 2021 won het label de prestigieuze Who’s On Next Award van de Spaanse Vogue. Dit is de belangrijkste modeprijs van het land.

Dominnico staat vooral bekend om zijn genderless ontwerpen. In de nieuwste collectie zien we details die ondertussen zijn handelsmerk zijn geworden, denk aan lakleer, korte rokjes met brede gespen en Y2K-invloeden. Maar ook zien we dit keer veel western en maritieme invloeden; cowboy-blouse-patronen, veterwerk, franjes en denim gecombineerd met matrozenhoedjes of cowboyhoeden. Het zal ons niet verbazen als we Queen Bey opnieuw in een look van het Spaanse merk spotten.

dominnico Barcelona fashion week
©080 Barcelona Fashion

Avec Amour

Nostalgisch, melancholisch, romantisch. Zoals de naam al doet verklappen, is dit Spaanse modelabel het allemaal. Daniel de Villanueva en María Undo richtte Avec Amour op uit de behoefte om alles omver te werpen wat draait om natuur, liefde en jeugd. De kledingstukken worden met de hand gemaakt in het atelier in Valencia en de meeste stukken zijn gemaakt van vintage stoffen of stoffen die de twee ontwerpers kochten op markten aan de kust.

En over kust gesproken: de nieuwste collectie, Cannon Beach, is geïnspireerd op een herinnering aan een koude zomer aan de kust van Oregon. Dit resulteerde in looks van romantische stoffen en draperingen, gemixt met maritieme en sportieve invloeden als strepen, matrozenkragen, rugbyshirts en university jackets. Avec Amour zorgt voor een lieflijk contrast met andere merken tijdens Barcelona Fashion Week. Dat María aan het eind van de show huilend in de armen van Daniel het applaus in ontvangst neemt, is de kers op de taart.

avec amour Barcelona fashion week
©080 Barcelona Fashion