Baum und Pferdgarten is een van de geliefdste modemerken uit Kopenhagen. Creative directors Rikke Baumgarten en Helle Hestehave startten het label in 1999; de naam verwijst dan ook naar hun achternamen. (Heste is een paard in het Deens, vandaar.) Baum und Pferdgarten wil vrouwen stimuleren hun eigen stijl te vinden; ook met hun nieuwe collectie A Timeless Woman. Een naam die niet voor niets gekozen is. Wij spraken Helle Hestehave vlak voor aanvang van hun nieuwe collectie tijdens CPHFW over tijd, trends en duurzaamheid. “We willen vrouwen stimuleren te werken met wat ze al hebben liggen.” Bekijk hier ook de TikTok van die we maakten backstage.
Baum und Pferdgarten lente/zomer 2023 tijdens CPHFW
De locatie van de Baum und Pferdgarten-show is heel bijzonder én compleet passend bij de collectie. Modellen lopen hier over de catwalk op straat, tussen de winkel van het merk en de beroemde Egmont Klok in een glazen brug over deze Vognmagergade heen. Deze gigantische klok is een bekend punt in Kopenhagen, vertelt Helle Hestehave ons. We spreken haar slechts uren voor de aanvang van de show, kijkend naar dat enorme uurwerk. Ondertussen repeteert de dj vast zijn muziek, met in de beat heel toepasselijk subtiel een tikkende klok. Het moge duidelijk zijn: tijd speelt nogal een rol hier. Hier kun je alvast de TikTok zien met ons showreport.
Hi Helle! De collectie heet A Timeless Woman, kun je uitleggen waarom?
“We zijn als merk natuurlijk geïnteresseerd in het thema tijd, omdat mode altijd verbonden is hieraan. De mode-industrie gaat zó snel. Daarnaast wilden wij voor deze collectie teruggaan in de tijd en onze eigen ‘heroes’ uit het archief terugbrengen. Eigenlijk maken we deze specifieke, succesvolle looks nog steeds, zoals het bomberjack, krijtstreep en het crispy shirt. We vinden dat deze stukken in de garderobe van elke vrouw zouden moeten zitten. Ze zijn tijdloos.”
Wat beïnvloedt jou eigenlijk als ontwerper in deze specifieke tijd? Wat baart je zorgen en wat motiveert je juist?