camille-charriere-en-swedish-stockings-lanceren-de-ultieme-partypantys-en-meer-collabs-waar-je-vanaf-wil-weten-326069
©Swedish Stockings x Camille Charrière

Hoewel je soms door de bomen het bos niet meer kunt zien in de wereld van modecollabs, zijn er absoluut samenwerkingen in de mode-industrie die de relevantie en waarde van het bundelen van twee visies bewijzen. Wanneer een modecollab goed wordt gedaan, is de collectie dubbel zo goed als die van één label. De kracht van een inspirerende samenwerking? De perfecte balans tussen de authenticiteit en creatieve stijl van beide merken.

De beste modecollabs van het moment

Lastig het overzicht te bewaren van de samenwerkingen die momenteel gaande zijn? Van Ganni x Barbour tot Rotate x H&M: we selecteren de beste modecollabs van het moment waar je vanaf wil weten.

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Swedish Stockings x Camille Charrière

Panty’s zijn voor velen een essentieel onderdeel van hun garderobe. Het vinden van mooie en praktische varianten die ook nog eens lang meegaan lijkt soms echter onmogelijk. Duurzaam pantymerk Swedish Stockings slaat daarom de handen ineen met Camille Charrière voor een limited edition capsulecollectie getiteld For the Girls. De stijlmaker heeft drie unieke stijlen ontworpen die functionaliteit met tijdloze elegantie combineren. Denk aan een zilveren panty die de perfecte hoeveelheid sparkle bevat, een mooie dieprode variant die meer dan geschikt is voor de feestdagen, en onze favoriet: een met zebraprint. De ontwerpen zijn de ultieme finishing touch voor je holiday-look als je het ons vraagt.

Swedish Stockings x Camille Charrière is vanaf nu verkrijgbaar bij Swedish Stockings.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Swedish Stockings (@swedishstockings)

DYO x Love Stories

De twee Nederlandse labels DYO en Love Stories slaan de handen ineen voor de ultieme partytop. De collectie draait om de DYO tanktop-body, die speciaal voor deze samenwerking is afgewerkt met fonkelende strass-details. Deze veelzijdige body kan overdag casual gedragen worden met een jeans en ’s avonds als feestelijke basis dienen, waardoor het een perfecte toevoeging is aan elke garderobe – ook nog ná de feestdagen. “We wilden iets creëren wat glamour uitstraalt voor de feestdagen, maar wat je ook het hele jaar kan dragen”, vertelt Marloes Hoedeman, oprichter van Love Stories. “Deze body is de perfecte combinatie daarvan.”

DYO x Love Stories is vanaf 14 november exclusief verkrijgbaar bij Love Stories en DYO.

Martan x Affêre x F|Fort Foundation

Het duurzame Nederlandse modelabel Martan slaat de handen ineen met de F|Fort Foundation, een organisatie die zich inzet voor de verbetering van het mentale welzijn van jongvolwassenen met kanker. Speciaal voor de nieuwe campagne Bridging the gap by wearing the cap van F|Fort Foundation ontwierp het label twee petten. Dit project is ontstaan uit de persoonlijke ervaringen van jonge ontwerpers, onder wie Yoeki de Bree van het merk Affêre, die na haar eigen chemobehandelingen het idee ontwikkelde voor een pet voor jongeren die met kanker te maken hebben. De Cameron-pet en de Davis-pet symboliseren steun en saamhorigheid, zonder dat er woorden nodig zijn. “De petten zijn bedoeld om het zware, soms ongemakkelijke gesprek tussen vrienden van jonge mensen gediagnosticeerd met kanker te verlichten”, vertelt Martan-oprichter en creative director Diek Pothoven.

Martan x Affêre x F|Fort Foundation is vanaf 6 november verkrijgbaar via F|Fort Foundation.

Ganni x Barbour

Nog op zoek naar die quintessential herfstitems voor in je garderobe? Ganni en Barbour hebben hun succesvolle samenwerking voortgezet: ze komen met een derde collectie, waarvoor het iconische Britse merk en het Deense label opnieuw hun krachten bundelden. Dit keer ligt de nadruk op het moderniseren van Barbours klassieke jassen, gecombineerd met de speelse signatuur van Ganni. Deze nieuwe lijn benadrukt het streven naar een duurzamere manier van ontwerpen, met items gemaakt van gerecycled katoen en biologische stoffen. Barbour-klassiekers. Wie de inspiratie vormde voor de campagne van de collectie? Niemand minder dan het originele Scandi-paardenmeisje Pippi Langkous, “die als geen ander het buitenleven en het plezier van het onvoorspelbare omarmde,” aldus Ganni.

Ganni x Barbour is vanaf 30 oktober verkrijgbaar via Ganni en Barbour.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door GANNI (@ganni)

Adidas x Wales Bonner

De nieuwste Adidas x Wales Bonner-collectie voor het herfst/winter 2024-seizoen brengt de sportkleding van Adidas naar een hoger niveau. Dit seizoen verkent Bonner de stijl van de Afro-Atlantische cultuur en put ze inspiratie uit de Jamaicaanse dancehallscene van de jaren zeventig en tachtig. De collectie, die gekenmerkt wordt door Grace Wales Bonners kenmerkende verfijning en culturele referenties, omvat opnieuw bewerkte retro-sportswear zoals tracksuits, rugbyshirts én de inmiddels iconische Samba-sneakers die ze al een paar seizoenen met het merk maakt. Elk item krijgt een luxe twist met materialen zoals fluweel en accenten van haakwerk en satijn.

Adidas x Wales Bonner is vanaf 28 oktober verkrijgbaar via Adidas.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Wales Bonner (@walesbonner)

OTW by Vans x HommeGirls

Het magazine en kledingmerk HommeGirls, dat bekendstaat om hun tomboy-meets-vrouwelijke stijl, heeft de handen ineengeslagen met Vans voor een capsulecollectie. De lijn, genaamd OTW by Vans, viert de culturele invloed van skateboarden. De collectie bestaat uit zes items, waaronder geribde sokken met speelse ruffles, een T-shirt met een vintage wash en een geborduurde tanktop. Verder hebben iconische ontwerpen van het streetwearmerk, zoals de OTW Sk8-Mid 83-sneaker, een grotere en dikke zijstreep van suède en canvas gekregen, en zijn de bekende boxershorts van het kledingmerk opnieuw uitgebracht in het herkenbare Vans-ruitpatroon. De perfecte dosis coolness, als je het ons vraagt.

OTW by Vans x HommeGirls is vanaf 24 oktober verkrijgbaar bij HommeGirls en in geselecteerde OTW-winkels.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door HommeGirls®️ (@hommegirls)

Rotate x H&M

Na een eerste succesvolle capsulecollectie zijn H&M en het Deense label Rotate terug met een tweede collectie. De twee merken slaan opnieuw de handen ineen voor een vijftiendelige collectie die – zo stellen de creative directors van Rotate, Jeanette Madsen en Thora Valdimars – geïnspireerd is op hun muzes, onder wie prinses Diana en Michelle Pfeiffer. Denk aan semi-transparante jurken met zebraprint, zilveren blazers, bordeauxrode knitwear-sets en mini-jurken met bloemdetails. De items zullen exclusief verkrijgbaar zijn op de webshop van H&M en in geselecteerde winkels van de modeketen.

Rotate x H&M is vanaf 10 oktober verkrijgbaar bij H&M.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door ROTATE (@rotatebirgerchristensen)

Diesel x Savage x Fenty

Het Italiaanse Diesel slaat de handen ineen met het lingerielabel van Rihanna, Savage x Fenty. Het resultaat? Een opvallende collectie die de inclusieve benadering van Savage x Fenty combineert met Diesels edgy stijl. Deze uniseks collectie omvat onderkleding, jurken en nachtkleding met opvallende items zoals de Feaux Fade Longsleeve Top en de Distorted Denim Boxers. Natuurlijk schittert Rihanna zelf in de nieuwe stukken op de campagnebeelden, want wie draagt ze beter dan zij?

Diesel x Savage x Fenty is vanaf 8 oktober verkrijgbaar bij Diesel en Savage x Fenty

Stella McCartney x Adidas

Tijdens de presentatie van haar nieuwste lente/zomer 2025-collectie toonde Stella McCartney een opvallende sneaker, een ontwerp dat ze maakte in samenwerking met Adidas als onderdeel van hun langdurige samenwerking. Hoe een combinatie van de sportieve Adidas-look en de stijlvolle, moderne stijl van McCarntey eruitziet? Meet de Rasant-sneaker, een uniseks ‘sneakerlaars’ gemaakt van veganistische materialen, geïnspireerd op vintage raceschoenen. Als de schoen je bekend voorkomt is dat niet geheel toevallig: het ontwerp is geïnspireerd op de Monza-sneaker van het merk, die werd gepresenteerd tijdens McCartney’s allereerste modeshow in 2001. Helemaal full circle, dus.

Stella McCartney x Adidas is binnenkort verkrijgbaar bij Stella McCartney.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Stella McCartney (@stellamccartney)

Daily Paper x Converse

Daily Paper en Converse hebben samengewerkt aan de Colours of Independence-capsulecollectie. Als eerbetoon aan wereldwijde bevrijdingsbewegingen, bevat de collectie zes limited-edition kledingstukken vol geborduurde details en quilted patronen. De collectie combineert stijl en functionaliteit, met opvallende items zoals het Malden Liner-jacket en een cargo-rok. Dé blikvangers zijn de Chuck 70 en Chuck 70 De Luxe Squared-sneakers, uitgevoerd in zwart met Pan-Afrikaanse accenten. De campagne, geschoten in Senegal, vangt de rijke cultuur van het land, met diverse modellen in uiteenlopende settings, waarbij Abderrahmane Trabsini benadrukt: “Dit project viert onze gezamenlijke passie voor gemeenschap en zelfexpressie”.

Daily Paper x Converse is vanaf 1 oktober verkrijgbaar bij Daily Paper.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Converse (@converse)

Dilara Fındıkoğlu x Heaven by Marc Jacobs

De populaire Turks-Engelse ontwerper Dilara Fındıkoğlu staat bekend om haar vrouwelijke en soms donkere stijl. Misschien herinner je je haar look gedragen door Emma Corrin. Nu werkt het label samen met Marc Jacobs en zijn Heaven-lijn, die bekendstaat om zijn speelse en rebelse benadering van mode. Fındıkoğlu combineert haar kenmerkende elementen van punk en grunge met Jacobs’ iconische stijl, resulterend in een collectie die zowel vernieuwend als nostalgisch aanvoelt. Niemand minder dan Gigi Hadid is het gezicht van de campagne, die met haar unieke mix van edge en energie het perfecte boegbeeld van de collectie is.

Dilara Fındıkoğlu x Heaven by Marc Jacobs is vanaf nu verkrijgbaar bij Dilara Fındıkoğlu en Marc Jacobs

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door DILARA (@dilarafindikoglu)

Saks Potts x Teget

We kennen Saks Potts als een van de populairste Deense merken van het moment, dat bekendstaat om hun stijlvolle, kleurrijke ontwerpen met een twist. Nu slaat het Kopenhaagse label de handen ineen met Teget, een merk dat interieurstukken van mode maakt, ontworpen door Ana Kraš. Hun gezamenlijke collectie zet één bepaald materiaal in de spotlight, dat perfect is voor de zomer: mesh. “Toen we besloten om een samenwerking aan te gaan, kwamen we uit bij mesh omdat de zomer eraan kwam”, stelt Kraš. “De schoonheid van mesh zit ‘m in de transparantie, en hoe je verschillende tinten door lagen kunt creëren”, vult Saks Potts aan. “Deze collectie is ontworpen met het idee om een garderobe te creëren die gemakkelijk in te pakken is, geweldig aanvoelt en er chic uitziet. Een collectie die je zowel overdag als ’s avonds kunt dragen.”

De mesh collectie van Skas Potts x Teget is vanaf nu verkrijgbaar via Saks Potts.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door Saks Potts (@sakspotts)

G-Star x Walter Van Beirendonck

G-Star slaat de handen ineen met de Belgische ontwerper Walter Van Beirendonck. De merken introduceren een innovatieve capsulecollectie genaamd Denim with Balls. De collab werd gepresenteerd tijdens de mannenmodeweek in Parijs, in de botanische tuin van de Faculté de Pharmacie de Paris. De collectie bestaat uit negentien unieke denimontwerpen. Van de Square Jeans en Future Proof Jacket, die gekenmerkt worden door grote stippen. Van Beirendonck kreeg de volledige creatieve vrijheid voor de collectie. Hij experimenteerde onder meer met ongebruikelijke methoden zoals lijmen en tapen, wat aansluit bij G-Stars streven naar innovatie. De collectie is gemaakt van gecertificeerd en hergebruikt cradle to cradle-stof.

G-Star x Walter Van Beirendonck is verkrijgbaar vanaf februari 2025.

 

Dit bericht op Instagram bekijken

 

Een bericht gedeeld door G-Star RAW (@gstarraw)