dit-blinde-model-schrijft-geschiedenis-tijdens-copenhagen-fashion-week-309255
©Spotlight

Het kostte Lucy Edwards maar een paar seconden om geschiedenis te schrijven tijdens de lente/zomer 2025-show van Sinéad O’Dwyer (en hairstyliste Anna Cofone vier maanden) om het voor elkaar te krijgen. De omroepster – die een informatieve en geestverruimende aanwezigheid is op de For You Page sinds ze begon met het uploaden van TikToks aan het begin van de lockdown – werd vanmiddag het eerste blinde model dat verschijnt tijdens Copenhagen Fashion Week en de eerste blinde persoon die voor een Londens merk liep.

Eerste blinde model Copenhagen Fashion Week

Edwards liep, vergezeld door haar blindengeleidehond, in een mini-jurk terwijl de gasten zich afvroegen waarom dit soort dingen niet gebruikelijker zijn. “Het is niet omdat iemand blind is dat hij niet om zijn uiterlijk geeft”,  zegt Cofone, die Hair and Care runt, een non-profit organisatie die zich inzet om mode- en beautyproducten toegankelijk te maken voor mensen met een visuele beperking. “Het is juist het tegenovergestelde.”

Elke week onze beste artikelen in je inbox? Schrijf je hier in voor de Vogue-nieuwsbrief.

Cofone begrijpt dit beter dan de meesten. “Mijn vader had retinitis pigmentosa en ik denk dat hij mode en verzorging gebruikte als een manier om onafhankelijk te blijven toen hij zijn gezichtsvermogen verloor”, zegt ze. “Hij was zo gepassioneerd over selfcare en zo trots als iemand de tijd nam om kleding voor hem te beschrijven, zijn hand over de vorm van blazer leidde en hem aanmoedigde om de stof onder zijn vingers te voelen. Hij overleed vijftien jaar geleden en ik ben Hair and Care in 2019 begonnen om zijn herinneringen levend te houden.”

Cofone, die haar eigen succes toeschrijft aan de veerkracht van haar vader, begon twee jaar na zijn dood te werken met Lana del Rey. Daarna volgden optredens met Dua Lipa en bijna elke internationale editie van dit tijdschrift, naast talloze modeweken en campagnes. “Het kappersvak is niet toegankelijk voor blinden en slechtzienden: het is een hele uitdaging om naar een salon te gaan en er is een gebrek aan voorlichting over hoe je met hen moet communiceren. Hair and Care geeft maandelijks stylingworkshops vanuit mijn studio in Hackney en we hebben sinds 2021 al meer dan 300 vrouwen met verschillende graden van visuele beperking geholpen.”

‘Blind, Not Broken’

Tijdens een van deze sessies ontmoette Cofone voor het eerst de 28-jarige Edwards, die sinds haar 17e blind is als gevolg van een zeldzame genetische mutatie die incontinentia pigmenti wordt genoemd. Sindsdien heeft ze ambassadorships getekend met Pantene en Barbie en eerder dit jaar publiceerde ze haar motiverende memoires – Blind, Not Broken – gebaseerd op haar eigen weg naar zelfacceptatie.

“Ze was een van onze gasten bij Sinéad’s London Fashion Week-show vorig seizoen”, zegt Cofone. “Het plan was dat zij ook zou lopen, maar we kregen het niet over de streep.” Er waren natuurlijk nog een aantal andere ‘primeurs’ om uit te voeren: showbezoekers met een visuele beperking uitnodigen voor een rondleiding door de collectie en audiobeschrijvingen opnemen voor elke look. Voor de lente gingen O’Dwyer en Cofone zelfs nog een stapje verder: ze werkten samen met een Deense blindenvereniging aan een gastenlijst en creëerden boekjes met stofstalen en steeds gedetailleerdere auditieve gidsen, waarnaar de bezoekers luisterden met headsets geschonken door Sony.

Sinéad O’Dwyer

De modewereld is al moeilijk genoeg voor onafhankelijke ontwerpers, maar hier is iemand die het zichzelf nog uitdagender maakt om een publiek van modefans tegemoet te komen dat zo schandalig over het hoofd wordt gezien. “Het belangrijkste was om ervoor te zorgen dat de ervaring veilig en toegankelijk zou zijn voor Lucy”, zegt Cofone. “Van reizen met een luchtvaartmaatschappij die ze vertrouwt, ervoor zorgen dat ze in hetzelfde hotel kon slapen als Hair and Care, tot het regelen van pendelbussen, tijd alleen met een bewegingsregisseur en het perfectioneren van de tactiele markeringen op de catwalk.” (Dat O’Dwyer absoluut de Zalando Visionary Award 2024 mee naar huis zou moeten nemen is duidelijk).

“De droom is om samen te werken met het British Fashion Council en de stem te zijn die merken helpt om toegankelijk te zijn voor blinden en slechtzienden”, voegt Cofone toe over dit levensveranderende, zo niet cultuurveranderende project. “De vrouwen en jonge meisjes die naar onze workshops komen, vertrekken met een ander gevoel. Ze zijn minder geïsoleerd en hebben de kracht om een meer zichtbare rol in het openbare leven op zich te nemen. Het gaat erom mensen een doel te geven, zelfvertrouwen en een kans om hun identiteit vorm te geven.”

Dit artikel is oorspronkelijk gepubliceerd door Vogue UK.