Het roer overnemen bij een luxe modehuis is niet niks. Maar voor Walter Chiapponi was de uitdaging misschien nog wel extra groot. Voor zijn eerste herfst/winter 2024-collectie tijdens Milan Fashion Week sluit de nieuwe creative director een belangrijk hoofdstuk voor Blumarine: de Y2K-trend is officieel voorbij.
Nieuwe creative director, nieuwe koers
In november van vorig jaar werd bekendgemaakt dat de Italiaanse modeontwerper de nieuwe creative director is van Blumarine. Hiermee volgt hij Nicola Brognano op, die het modehuis volledig nieuw leven inblies. Althans, nieuw leven, Brognano nam ons mee naar de jaren 2000 en herdefinieerde daarmee de identiteit van het merk. Dit deed hij broeken met lage tailles die gecombineerd werden met vlinder riemen, jurken met denimprint die ons deden denken aan hét matching moment uit de popcultuur (die van Britney Spears en Justin Timberlake) en, niet te vergeten, een grote dosis blingbling. Of zijn collectie op het juiste moment kwam, of dat Brognano juist de Y2K-trend heeft aangewakkerd, valt over te discussiëren, maar één ding is zeker: het was een groot succes. Plotsklaps waren alle trends uit de zeroes overal.