De interculturele boodschap van Matthieu Blazy’s lente/zomercollectie 2024 van Bottega Veneta – onthuld op een vloer beschilderd met een abstracte wereldkaart – was zowel aangrijpend als relevant. Hieronder vijf dingen die je moet weten over de show.
5 hoogtepunten van Bottega Veneta’s lente/zomer 2024-show
De vloer beschilderd als landkaart
Aan de rand van Milaan had Bottega Veneta – letterlijk – een wereld gecreëerd in een pakhuis. Toen gasten de enorme ruimte binnenstapten om hun zitplaatsen te zoeken, liepen ze over een vloer die beschilderd was als een abstracte wereldkaart, versierd met vis- en vogelmotieven. “Het idee kwam van de achterkant van de Corn Flakes-verpakkingen in de jaren negentig, met van die kaarten van hoe je reisde, zelfs thuis, terwijl je Corn Flakes at”, legde Matthieu Blazy na de show uit. Het was niet moeilijk om je een jonge Blazy voor te stellen – die zijn kinderlijkheid nog niet is kwijtgeraakt – die met Tony de Tijger wegdroomde naar ‘Verweggistan’ voordat hij naar school ging. “Ik vond het een prachtig idee een set te hebben waarbij de modellen letterlijk een wereldreis zouden maken.”

Continuïteit
“De eerste look zat in de eerste tas”, zei Blazy. Letterlijk. Het model dat de show opende droeg in haar tas de eerste look van zijn eerste collectie voor Bottega Veneta: een wit leren vest en een leren broek met denimillusie uit herfst/winter 2022. “Ik wilde het idee van continuïteit brengen. We hadden veel personages uit de eerste show. Ze liepen de show niet – we wilden nieuwe mensen introduceren – maar ze behoorden tot dezelfde groep. Ze dragen dezelfde kleren”, legt hij uit. “Het gaat om het opbouwen van individualiteit.”

Een interculturele boodschap
De interculturele boodschap van zijn vorige collectie versterkend, liet Blazy zich vrijelijk inspireren door de dresscodes van landen op alle continenten onder de zon. Dit zonder direct naar een bepaald continent te verwijzen. “Zuid-Amerika, Zuidoost-Azië, Rusland, Frankrijk, Sicilië, het was een wereld van mogelijkheden. We keken naar de culturen en de manier waarop mensen zich kleden. Dat probeerden we samen te voegen tot een soort… geen nieuwe wereld, maar een nieuw voorstel voor wat een andere inspiratie voor de wereld zou kunnen zijn.” Door de abstracte lens van Blazy werd het een wereldse, maar abstracte expressie die een gevoel van vakantiekleding vermengde met ondefinieerbare tribale invloeden van over de hele wereld en het westerse stedelijke uniform.